Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX AUTO 724
Copyright (C) HIX
2000-04-23
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Skoda fek (mind)  12 sor     (cikkei)
2 hasznalt auto vetel/eladas (mind)  131 sor     (cikkei)
3 Plazmagyujtas (mind)  50 sor     (cikkei)
4 Re:ABS (mind)  51 sor     (cikkei)
5 Skoda fek+rugozas, ABS (mind)  62 sor     (cikkei)
6 Dombori (mind)  9 sor     (cikkei)
7 Jo az ara!! :-) (mind)  19 sor     (cikkei)
8 =?UNKNOWN?Q?Elad=F3?= Renault 19 Automata (mind)  6 sor     (cikkei)
9 ABS fekrendszer (mind)  20 sor     (cikkei)
10 Suzukisok Klubja - talalkozo (mind)  7 sor     (cikkei)

+ - Skoda fek (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>Hiszem ha latom.... Egyebkent meg kiragadni egy tuningolt
>feket a tobb szazezer meg futo skodri kozul nem nagyon fair.

Hat a fekezesi versenyen a skodak hatarozottan jol szerepeltek. Ezek
kozott egynek sem volt tuning rendszere, csak rendben vannak tartva. Az
enyemmel nem lesz egy darabig problem, mert most volt felujitva.

Bye

Fresi BaCSi

u.i.: Miert utalod a Skodakat?
+ - hasznalt auto vetel/eladas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Tegnap Teeby panaszkodott a hasznalt autot vasarlokra. Hm, 
nagyon erdekes, uj tema. Koszi Teeby :-)

Amikor kozel laktam a Nagykorosi uti autopiachoz, minden 
vasarnap kint lofraltam. Imadtam azt a hangulatot, es azt 
hogy minden autoba legalabbis be lehetett ulni... Tobb 
ismerosomnek segitettem autot venni vagy eladni, hogy a 
sajat eddigi autoimrol ne is beszeljek. Ugyhogy ime a 
tapasztalatom, hatha valakinek hasznos.

I. resz: Eladas

A legegyszerubb az autot kereskedore bizni, de anyagilag 
sokkal jobban jarunk, ha inkabb mi magunk probaljuk 
eladni az autot. Ehhez eloszor az autot meg kell hirdetni. 
Expressz a kiraly, de Hirdetes es tarsai is jatszanak, 
esetleg www.apronet.hu vagy www.hasznaltauto.hu

A strategia alapja, hogy a vevo tobb hasonlo eletkoru, 
allapotu es aru autobol fog egyet valasztani. Az eletkor es 
az allapot adott, az aron nyilvan nem akarunk veszteni, 
tehat kell valami plusz, ami miatt a vevojelolt vegul a mi 
autonk mellett teszi le a garast, szo szerint :-)

Az elso lepes, hogy a leheto legtobb erdeklodot vonzzuk. A 
hirdetesbe nyugodtan irjuk bele a tipusra/evjaratra nem 
jellemzo extrakat. A szervizkonyv meglete fontos tenyezo, 
ne feledkezzunk meg rola. Ha az allitas igaz, nyugodtan 
beleirhatjuk, hogy az auto jo/szep/gyonyoru stb allapotu. 

A hirdetesben le kell irni legalabb az iranyarat, kulonben 
senki sem fog jelentkezni. Telefonszamnak celszeru megadni 
mind egy mindig elerheto mobilt, mind egy Matav-szamot. Ha 
az auto kurrens es jo az ara, sokan fognak telefonalni, 
kora reggeltol, akar orankent harman-negyen is. Tipikus 
kerdesek: evjarat, km, szin, balesetes volt-e, hanyadik 
tulajdonos, mennyit enged az iranyarbol. Ezeket akkor is 
megkerdezik, ha benne volt a hirdetesben :-||

Az ujsagok megmondjak, mikor jelenik meg a hirdetes, azt a 
napot celszeru felaldoznunk a projektre. Szereljuk 
ki, amit nem adunk az autohoz: magno, hangszorok, 
kedvesunk bekeretezett fenykepe, stb. Mo(sa)ssuk le az 
autot; a polirpaszta es a muanyagapolo csodakra kepes, a 
karpittisztitorol nem is beszelve. Csak lehet hogy olyan 
csinos lesz a draga, hogy mar inkabb megtartananak ;-) A 
motor lemosasa ketelu fegyver, az amatorok ertekelik, a 
tapasztaltabbak viszont gyanusnak talalhatjak: mennyi lehet 
az olajfolyas?

En mindig csinaltam egy kis listat is a legfontosabb kopo 
alkatreszek korarol. Ez kulonosen szervizkonyv nelkuli 
autok eseteben fontos. A listan feltuntettem a vezermuszij 
cserejenek idopontjat, az akksi eletkorat, a motor- es 
sebvaltoolaj markajat, tipusat es utolso cserejenek idejet, 
a fekfolyadek es a hutofolyadek eletkorat, a gumik 
futasteljesitmenyet. Ha mellekeljuk a szamlakat is, esetleg 
a lenyegesebb nagyobb javitasokrol is, az mar fel siker: a 
komoly vevok ertekelik az ilyet.

A telefonalok fele ker egy idopontot, amikor megnezheti az 
autot. Ezek fele el is jon. Ezek nagy resze be is csenget. 
Nem mindenki: van aki jon (latni az ablakbol), koruljarja 
az autot aztan eloldalog. 

Ha ott a kuncsaft, erdemes udvariasnak es korrektnek lenni 
vele, az esetleges serulesket, komolyabb hibakat nem 
eltitkolni. Az illeto korbejarja az autot, kritizal 
ezt-azt. Ezt el kell turnunk, benne van a jatekban. 
Segitsuk, nyissuk ki a csomagtartot, a motorhazfedelet, 
inditsuk be a motort, ha keri. Legyunk mindig a kozeleben, 
de ne farasszuk a sajat szovegunkkel. Van egy tipus, 
valoszinuleg kereskedok, akik ezen a ponton mar vinnek is 
az autot, mondanak egy arat, ami nagyon alacsony. Ha 
tudjuk, hogy nagyjabol a piaci aron hirdettuk meg az autot, 
ne adjuk oda fillerekert es ne sajnaljuk --udvariasan!-- 
elkuldeni az illetot.

Egy masik tipus meg a probaut elott visszalep, mondvan meg 
gondolkozik. Aki viszont probautat ker, az komoly vevo, 
hurra! Celszeru eloszor magunknak vezetni egy olyan 
utvonalon, amit jol ismerunk es ami nem razos :-) Mondjuk 
azt, hogy amig mi vezetunk, addig o jobban tud koncentralni 
a hangokra, az aprosagokra. Ez igy is van, de az is benne 
van, hogy az auto a kezunk alatt a legjobb formajat fogja 
hozni, pl nem fullad le, simak es jol idozitettek a 
sebessegvaltasok (aki egy masik autobol ul at, az mindig 
benazik egy picit, es adott esetben az autora is foghatja). 
Vezessunk dinamikusan, de kimeljuk az autot. A vevo igy azt 
fogja latni, hogy eddig is igy vezettuk az autot, es ez 
bizalmat ebreszt. Ne feledjuk, mint minden szemtol-szembe 
harc, az auto adasvetel is "az aurak csataja": nem csak az 
autonk, de mi magunk is megiteltetunk!

Idovel atadhatjuk a volant. Elotte magyarazzuk el a tipus 
vezetesenek sajatossagait. Javasoljunk utvonalat. A 
gyorsulast es a fekutat minden vevo ki akarja probalni, ez 
is benne van a jatekban.

Szerencses esetben nincs komoly kifogas, beszelhetunk az 
arrol. Ha elore tudjuk, mi az a minimum, amiert odaadjuk az 
autot, az magabiztossa tehet minket, tehat dontsuk el 
magunkban. Tapasztalatom, hogy ha a vevonek tenyleg tetszik 
az auto, akkor az arajanlata is realis lesz. Ezt es a 
reszleteket celszeru egy nyugodt helyen, egy kave mellett 
megbeszelni. 

Tipikus, hogy magara az adasvetelre egy-ket nappal az 
auto kiprobalasa utan kerul sor. Ha a vevojelolt foglalot 
hagy, a tobbi jelentkezot el kell kuldenunk. Ha nincs 
foglalo vagy eloleg, akkor lelkiismeretfurdalas nelkul 
mutogathatjuk az autot masoknak is, hatha magasabb arat 
ajanlanak erte. Kulonosen nagyobb erteku autoknal fordul 
elo, hogy amikor a vevo visszajon, egy szerelo is vele 
tart, illetve arra ker, hogy egy szamara ismeros muhelyben 
is megvizsgalhassak az autot.

Az adasveteli szerzodes elokeszitese 
hagyomanyosan az elado feladata, legyen tehat keznel, 
csakugy, mint az auto osszes papirja (torzskonyv, 
eredetvizsgalat igazolasa, szervizkonyv, forgalmi, 
zoldkartya, esetleg biztositos papirok, hasznalati 
utasitas, az extrak [magno, riaszto, ilyenek] hasznalati 
utasitasai, esetleg a beszerelomuhely cime).

Hat, ennyi jutott eszembe. Hamarosan a masik oldal 
szempontjabol is leirom a fontosabb tudnivalokat.

Bocs a hosszusagert, es az esetleges tudalekossagert :-)

Stevie
+ - Plazmagyujtas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Udv erdeklodok! kepek MM!

    Plazma: az anyag 4.halmazallapota, amelybe tulhevitett gaz
allapotukban kerulnek az anyagok. Ebben a fizikai allapotban a
tulajdonsagaikat a molekulaknak ionokra es elektronokra bomlasa
hatarozza meg, mivel a plazmaban egyutt vannak pozitiv es negativ ionok,
elektronok, gyoko, gerjesztett es gerjesztetlen reszecskek. plazma
allapotban oly mertekben lehet teljes az ionozacio, hogy az atomokrol
levalnak az elektronburkaik. Az ilyen plazma elektromosan semleges es
csak pozitiv toltasu ionokbol, illetoleg negtiv toltesu elektronokbol
all.  Gyujtorendszerben a plazmaallapot  kulonlegesen nagy ivenergiaju
kisulessel hozhazo letre. Az ilyen gyujtorendszerek legfobb elonye, hogy
a szokasosnal szegenyebb keverek meggyujtasara is alkalmasak,
inditaskori es uzemi, homogen vagy retegezett keverek eseteben egyarant.
Az amerikai Adrenaline Research es Massachusetts Institute of Technology
kutatoi ilyen cellal fejlesztettek ki Smartfire elnevezesu gyujtas es
befecskendezesvezerlo rendszeruket.

  Smartfire gyujtorendszer
A Smartfire gyujtorendszer teljes kiepitesben 12 henger egymastol
fuggetlen  gyujto, befecskendezo es lambda-szondas egesszabalyzo
aramkoret vezerli. A nagy energiaju gyujtast primer oldalan
feszultsegnovelo kesziti el, majd kondenzator tarolja a
feltranszformalodo gyujtofeszultseget. A kondenzator kisuleset
tobbimpulzusu vezerlokor ismetli az eges megkezdeseig, amelyrol
ionerzekelo ad jelzest a gyujtasvezerlo aramkornek. Igy, a
hagyomanyosnal nagyobb energiaju es idotartamu ivkisulessel,
plazmacsatorna jon letre a gyertyaelektrodok kozott, amely szabad
szemmel "_lorugrasszeruen_ nagy gyujtoszikrakent" eszleheto.

  Hengerszelektiven
A Smartfire hengerenkent nemcsak gyujtogyertyat es befecskendezoszelepet
foglal magaba, hanem lambda-szondat is. Igy a hengerenkent erzekelt
ionozacio es legviszony alapjan egesszabalyozasra is lehetoseg nyilik, a
befecskendezesi impulzuszelesseg elobbi jeleknek megfelelo
modositasaval. Ezert a Smartfire nagy hidegben es szegeny inditaskori
keverekallapotban is biztonsagos gyujtast, keverekkepzest tesz lehetove,
az altala befolyasolt mukodesu hengerekben. Kb. 3-5%-al nagyobb
teljesitmeny kifejtesere ad lehetoseget. Ez F-1-es viszonyok kozott
25-40Le-nyi teljesitmenyelonnyel, 0,25-0,04 s-i koridoelonnyel es 2-3,2
s futamidoelonnyel egyenerteku, ha az ellenfelek jarmuven nincs hasonlo
keszulek.(tobb F-1-es csapat hasznalja az idei szezonban)
 A Smartfire ionozacios visszacsatolassal kombinalja a nagy energiaju
gyujtast. Ez hengerenkent valos idejuen szabalyozza az elogyujtason tul
a gyujtasi energiat es az ividotartamot. Statisztikai kiertekelst
folytat a motoriranyito egyseg szamara a legviszony, a nyomatek es a
kipufogogaz-visszvezetes vezerlesehez.
--
 Udv:
     Levente
+ - Re:ABS (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Szervusz Joska!

 irta:

>  Az ABS feltalalasa eletbevagoan fontos dolog volt.Manapsag minden  dragabb
> kocsiba be van  epitve. Sot,pl.az USA-ban
> a biztosito tarsasagok 5-15 % kedvezmenyt adnak,hogyha a kocsidban van
> ilyen.Szaraz uton is segit,de igazan a vizes,havas uton mutatja be valojaban
> hogy mit "tud".

Ebben egyetertunk.


> A teny az,hogy mind a negy kereken kulon-kulon van egy  SENSOR,ami kb.35
> km-es sebesseg utan kezd aktiv lenni.

Ebben biztos vagy? En 2,5 eve foglalkozom nehezgepjarmuvek vizsgalataval, es az
europai eloirasokban feltetel, hogy az ABS-nek mar 5-10 km/h sebesseg felett
aktivnak kell lennie, kulonben nem felel meg. Ha belegondolsz, akkor ovatos tel
i
kozlekedes eseten mit er az az ABS, ami 35 km/h-ig nem szolal meg. Jegen 30
km/h-rol sohasem allna meg az auto.


> A komputer csak arrol a fekhengerrol veszi le a nyomast,amelyik kerek
> megcsuszik.Ha pl. ketto csuszik a jobb oldalon a saros padkan,akkor arrol a
> kettorol  jon le a nyomas,de csak pillanatokra.Ha mind a negy leblokkol,akkor
>  mind a negyet felengedi.Ha erosen nyomod a fekpedalt,erezni lehet ahogy a
> komputer felold majd ujra nyomast ad.
> Ezert van mind a negy kereken kulon-kulon a SENSOR (erzekelo),ezt lehet latni
>  belul,mindegyik tarcsa mogott,ugy nez ki,mint egy nagyobb fogaskerek.

Az a fogaskerek nem a szenzor, hanem a poluskerek (vagy impulzuskerek). A szenz
or
a poluskerek fogai altal szaggatott jelek alapjan erzekeli a kerek mozgasat,
sebesseget es annak valtozasat.


>    Az ABS-t nem lehet kikotni.

Szabalyosan legalabbis nem. En is ugy tudom, hogy az autogyartok nem tesznek be
kapcsolot az ABS kikapcsolasara (elvileg nem is szabad), de vizsgalatok soran
nagyon sokszor ki kell kotni. Ilyenkor mi az ABS elektronikajarol szoktuk lehuz
ni
a csatlakozot, vagy megkeressuk az ABS biztositekat, es azt szedjuk ki.

    Szia!

--
HAÁSZ Attila --- mailto:
*** Maximum mail size: 500 kB ***
+ - Skoda fek+rugozas, ABS (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Udv,

> Felado :  [Slovak Republic]
> Temakor: Skoda fek ( 12 sor )
>
> > 3. UGYE HOGY JO FEKJE VAN A SKODANAK??!?!
> > Eh-hehehehh... eheheh... :)  (Csaba? :)))
> Hiszem ha latom.... Egyebkent meg kiragadni egy tuningolt
> feket a tobb szazezer meg futo skodri kozul nem nagyon fair.

Miert, Dfeco Skodajae tuningolt volt? Egyebkent a masodik-harmadik
helyen is Skoda vegzett, meg ha holtversenyben is.

> Felado :  [Hungary]
> Temakor: 16valve GolfI + autowetel ( 19 sor )
>
>  Golf I 1.6 GTI, 16 szelepes hengerfejjel?Pedig nem is csinaltak olyat.
>
>   Lapozd fel a Revue Technik Automobilt es lathatod!!! Gyari autokent
> jott ki!!! Evekkel ezelott meg megvolt a muhelyben a fenymasolat.
> Ottinger fele _gyari_ tuning....

?? Hogyhogy Ottinger fele gyari? Vagy-vagy, nem? A markakereskedotol
kell elhozni az autot vagy sem? Benne volt a kinalatban hivatalosan is?

> Felado : HAASZ Attila
> Temakor: ABS, talalka ( 50 sor )
>
> Ez egy nagyon regi teveszme. A legelso generacios ABS-ek idejen meg
> elofordulhatott, hogy rosszabb fekhatast produkalt, mint ABS nelkul,
> de ez mar nagyon regen nem igaz.

Szerintem szaraz aszfalton az a kocsi all meg hamarabb, amelyik radiroz.
Nehezen tudnam felfogni, ha nem igy lenne, nem ertenem az okat.

> Felado :  [Hungary]
> Temakor: sko rugo+ lassulas ( 33 sor )
>
> > Ha kemenyebb, akkor viszont en nem javasolnam. Nem celszerubb akkor mar
> > inkabb eredeti Skoda rugot venni, vagy a regit ujraedzetni-nyujtatni
> > valahol?
> > Igy csak rosszabb lesz a rugozasi kenyelem.
> >
> Az igaz...  De az uttartas sokkal jobb lesz megfelelo gatlokkal, ami
> azert nem egy rossz dolog...

En biztos nem cserelnem, rugozzon csak puhan, atomfeszes nyugati autokban
ulok eleget, a Skodaban legalabb nem kell csattog a fogsorom.
Masfelol meg nekem az a balsejtelmem, hogy a gatlo kicserelesevel
az optimalis rugozas-csillapitas egyensuly megszunik, es nem lesz jol
osszehangolva. Magyarul: nem javul annyit az uttartas, mint amennyit romlik
a rugozasi komfort.

Mi a baj egyebkent a Skodrid uttartasaval? Ugy nem fog ugysem kanyarodni
soha, mint egy 5-os BMW... :) A sajat korlatain belul pedig egyaltalan
nem rossz. Inkabb rakj fel hatulra szeles gumikat, akkor rugozas marad a
regi, az uttartas viszont javul.

Udv,
Zoli

[ Nasfay Zoltan ---  --- www.kimwilde.com ]
+ - Dombori (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok !

A Fadd-Dombori talalkozo helyszine valoban jo otlet!
A kornyekbeli "ceges problemak" abbol adodnak, hogy
akinek kuldott+fogadott emailforgalma ha havi 100 felett
van, akkor bizony az illetot meghurcoljak.
Cegnevet nem irok, mert nem illik.

Peter.
+ - Jo az ara!! :-) (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Bonzsur,

m.f. irta:
>>>
:>Tanácsot szeretnék kérni, hogy milyen autót
:>érdemes venni 200e-ig? (Keleti féltekén kívüliekre
:>gondolok)

opel kadet 84es 350eFt
diesel es jo allapotu
>>>


350 > 200   --  ennyit lehet alkudni? !! :-)))

ja, kettot kerek!


deejaytiszy
+ - =?UNKNOWN?Q?Elad=F3?= Renault 19 Automata (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Eladó egy 1992-es 5 ajtós Renault 19. 1400 ccm-es, automata váltós.
Ezüstmetál színű, néhány extrával, felújítás után.


Havasi Sándor

+ - ABS fekrendszer (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Szia  Attila :
 Az ABS feltalalasa eletbevagoan fontos dolog volt.Manapsag minden  dragabb 
kocsiba be van  epitve. Sot,pl.az USA-ban
a biztosito tarsasagok 5-15 % kedvezmenyt adnak,hogyha a kocsidban van 
ilyen.Szaraz uton is segit,de igazan a vizes,havas uton mutatja be valojaban 
hogy mit "tud".
A teny az,hogy mind a negy kereken kulon-kulon van egy  SENSOR,ami kb.35 
km-es sebesseg utan kezd aktiv lenni.
A komputer csak arrol a fekhengerrol veszi le a nyomast,amelyik kerek 
megcsuszik.Ha pl. ketto csuszik a jobb oldalon a saros padkan,akkor arrol a 
kettorol  jon le a nyomas,de csak pillanatokra.Ha mind a negy leblokkol,akkor 
 mind a negyet felengedi.Ha erosen nyomod a fekpedalt,erezni lehet ahogy a 
komputer felold majd ujra nyomast ad.
Ezert van mind a negy kereken kulon-kulon a SENSOR (erzekelo),ezt lehet latni 
 belul,mindegyik tarcsa mogott,ugy nez ki,mint egy nagyobb fogaskerek.
   Az ABS-t nem lehet kikotni.
        
             Kellemes autozast kivanok
                                                        
       Joska
+ - Suzukisok Klubja - talalkozo (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

A Suzukisok Klubja 2000. május 14.-én vasárnap 10 órakor a CAMPONA II.
emeleti parkolójában rendezi meg a hetedik országos találkozóját. Ez egy
egész napos családi program. Felvonulás, ügyességi verseny, gyorsulási
szlalom verseny, vetélkedő, szakmai tanácsadás, bemutatók szerepelnek a
programok között. További információ: www.suzukiklub.hu tel: 06209854761

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS