Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX HANG 730
Copyright (C) HIX
2000-03-21
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Va'sa'r (mind)  15 sor     (cikkei)
2 Allodoboz 80 korul (mind)  15 sor     (cikkei)
3 Csereszij NAD 5120 lemezjatszohoz (lamentoso) (mind)  32 sor     (cikkei)
4 olcso osszekotokabel (mind)  27 sor     (cikkei)
5 AT95-hoz tu (mind)  28 sor     (cikkei)
6 a "ke'te'sfeledik" szint (mind)  104 sor     (cikkei)
7 pizzicato (mind)  9 sor     (cikkei)
8 Re: Allodoboz (mind)  12 sor     (cikkei)

+ - Va'sa'r (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Tisztelt Hangosok!

Vasarolni szeretnek egy kozepes lancot a kovetkezo dolgokat neztem ki.
Szeretnem a velemenyeteket hallani. Esetleg mas alternativak stb.
Arak es boltok is erdekelnek.

Marantz cd 57
Marantz PM-66 SE
ALR Jordan Entry 2M SE

Esetleg ehhez kozeli dolgok (mondjuk egyel lejebb, illetve feljebb).
Ugyanezek B&W-vel (esetleg Mission?) ALR helyett (ugyanaz a kategoria).

Koszonettel,
Nagy Adam
+ - Allodoboz 80 korul (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> Felado :  [Hungary]

irta:

> A  Mission 702 mellett van meg hasznalhato allodoboz ebben az arkategoriaban
>  (80E forintig), amit erdemes meghallgatni vasarlas elott??
> 
>  Koszi:
> 
>  Gombas Aron

Igen, van: pl. a Tannoy hasonlo aru, nagyon jo hangu allodoboza
(azt hiszem,  M3-as a neve). Meghallgathatod a HIFI-Barlangban.

Udv: Zozo
+ - Csereszij NAD 5120 lemezjatszohoz (lamentoso) (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves HANGosok!

Egyszer mar kerdeztem itt, hogy hol talalok szijat NAD 5120 lemezjatszomhoz.
Azota olyan laza, hogy szinte allandoan hallahatoan nyavog, igy elindultam a 
NEDIS kft-hez, amit ajanlott valaki. Itt 4mm szeles helyett 6mm szeleset
akartak adni, raadasul lenyegesen rovidebbet is, es el is hoztam volna, ha a
penztaros leanyzo nem pampogja le a joembert, aki osszemerte az eredetivel.
(En ugy voltam vele, hogy ok a szakemberek...)

Ezutan elmentem a Paulay Ede utcaba, ahol regebben jartam egy boltban, ahol
az okostojas boltos javasolta, hogy adnak uj szijat, ha
behozom, de akkor meg jo volt a szij. Amit o most adott, alig volt szelesebb
(5mm), es a hossza is jonak latszott. Es szerinte ez tuti jo, ha nem, akkor
hozzam vissza...

Nos, nem jo. Surrog, mert a kis villa, ami 45-os es 33-as fordulat kozott
valt csak 4 mm helyet ad. Most meg vagyok love, mert ha lett volna neki 4mm
szeles szija, akkor bizonyara ad belole, igy aztan cserelni sem lesz konnyu.

Ket kerdesem van ezek utan:
1. Az uj szij 158mm atmeroju. Jo-e ez az atmero? Bizonyara kozuletek soknak
van-volt NAD 5120 lemezjatszoja, es talan szijat is kellett rajta
cserelni...
2. Ha jo az atmero ("ranezesre" jo), akkor le lehet-e vagni belole 1mm-t?
Es erdemes-e?

Termeszetesen, ha van tippetek ra, hogy hol lehet JO szijat kapni, nagyon
szivesen veszem!

Elore is koszonom

Jagos Andras
+ - olcso osszekotokabel (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves HANGosok!

Tanacsot szeretnek kerni toletek, hogy _olcson_ milyen interconnect
kabelekkel erdemes probalkozni? Kb. 2000 forintot szannek ra, esetleg picit
tobbet is.
Mukodik-e ebben az arkategoriaban is az, hogy hazaviszem, es kiprobalom, s
ha nem tetszik, visszaviszem? Mert anelkul semmikeppen nem mernek venni.

A masik problemam: nalam ugy alakult, hogy minden osszekotom egyik vegen
RCA, masikon otpolusu DIN csatlakozos. Ezt szeretnem felszamolni, ami jopar
szerelheto RCA aljzat vasarlasat jelenti. Erdemes-e e Ka'csa Audio-ektol
vagy mastol jo minosegu aranyozott valtozatot venni (ami legalabb 5-600
forint), vagy elegseges a barkacsboltokban kaphato olcsobb valtozat?

Az eloerositomon peldaul minden csatlakozo RCA, kiveve a lemezjatszoet.
Eleg-e, ha az egyik RCA csatlakozora kotom belul a lemezjatszobemenet, vagy
vegyek egy jominosegu csatlakozot, es szereljem fel a jelenlegi otpolusu
aljzat helyere?

Egyenlore egy darab kabelt szeretnek a lemezjatszo es az eloerosito koze,
kesobb a radiohoz, stb...

Ha segit a kabel-javaslasban, akkor NAD 5120 lemezjatszom van AT95 hangszedovel
,
es IC-s eloerositom.

Jagos Andras
+ - AT95-hoz tu (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Barnabas!

A 720. hang-ban ezt irtad:

>Tisztelt HANG-osok!
>
>Audio Technika AT 95 hangszedohoz tut keresek!
>
>Segitseget, informaciot telefonon: (26) 555-080, vagy E-Mail-en adhattok.
>                                            Koszonettel:
>                                                         Toth Barnabas

A Paulay Ede utca elejen (azaz a Deak ter felol indulva) van egy bolt, ahol
3800 forintert mutattak nekem AT95-os tut. Ha jol lattam, nem volt rajta
AT emblema, de nem figyeltem meg igazan alaposan. Egyebkent "formara" jo
volt. A dolog erdekessege az, hogy egysegarasak a cseretuk: Ortofon, Tesla
egyre megy...

Meg ket helyet ismerek, ahol van tu: az egyik a Rakoczi uton feluton az
Astoria es a Blaha kozott az Urania mozi oldalan, a buszmegallohoz kozel.
A masik a NEDIS kft (www.hqnedis.hu), de oket konkretan nem kerdeztem meg.

Az a gyanum, hogy egyik helyen se ertenek hozza, nekem pl. csupa rossz
lemezjatszoszijat adtak :-(

Jo keresgelest!

Andras
+ - a "ke'te'sfeledik" szint (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves HANG!

A jelek szerint van, aki ugy kepzeli: a "harmadik szint" iszonyu nagy
szellemi erofeszitest feltetelez a hallgatotol. Vannak persze olyan
vonatkozasai is, ami me'g annal is tobbet igenyelnek; de ugy
egeszeben ez a dolog nem burkolodzik mindent atfogo misztikus kodbe.

Eloszor megprobalom mas szavakkal elmondani - amit mar tobbek kozott
Varga Gyorgy es To:ro:k Peter is megfogalmazott -, miert nem kell
"valtogatni" a ketfe'le hallgatasi mod kozott. Gondoljunk egy olyan
mure, amit mar soxor (vagy legalabbis tobbszor) hallottunk, es a
fontosabb dallamai a fulunkben vannak. Ezeket a motivumokat akkor is
felismerhetjuk, ha nem jaratjuk az agyunkat kulonosebben a zene
hallgatasa soran; sot, me'g aka'r "hatterzenekent" hallgatva is
feltunhetnek nekunk a karakterisztikusabb reszek. Mint pl a
gyakorlott autos, aki eszleli a jelzotablakat akkor is, ha vezetes
kozben leginkabb a taj szepsegeit figyeli. Tehat szinte osztonosen is
eszrevehetjuk, amint a zenei temak es valtozataik ismet felbukkannak.

[[ Kis kitero: Meghokkenve olvastam Gyorgynek azt a velemenyet,
miszerint a zeneszerzo szandekat leginkabb az szolgalna', ha a muvet
azonnal elfelejtenenk meghallgatas utan. Letezhet persze olyan szerzo
is, aki igy gondolkodik: "Barcsak egyetlen dallam se maradna meg a
hallgatoimban, csupan annyi, hogy engem hogy hivnak, mi a muvem
cime, es milyen jo volt!" - de nem hiszem, hogy ez lenne a tipikus.
Ha en volnek zeneszerzo, inkabb azt szeretne'm, ha az emberek a
muveim minden meghallgataskor ujabb es ujabb szepsegeket, ertekeket
fedeznenek fel. Meggyozodesem szerint ebben a folyamatban a memoria
nem hogy nem a zeneszerzo ellensege, hanem eppen ellenkezoleg:
megfelelo fulekre tala'lva az egyik legjobb baratja, szandekai
ervenyesulesehez az egyik kulcs. Hasonlokeppen hasznos (imho) a jo
hangreprodukalo eszkoz is, amely nem fed el lenyeges reszleteket. ]]

Hadd idezzem fel Kovary Peternek azt a gondolatat, hogy az atlagember
rovid tavon het veletlenszeru szamot kepes megjegyezni es
reprodukalni. ("magic number seven", avagy a "he't plusz/minusz
kettes szabaly"). Ennek ellenere - amint remelhetoleg az alabbiakbol
is ki fog derulni -, a zenei memoria tere'n nem (pontosabban ott sem)
annyira kilatastalan a helyzet, mint esetleg az ebbol a 7-es
szabalybol kovetkezni latszana.

A dolog fo" oka az az elso hallasra talan igen meglepo teny, hogy az
ember "rovid tavon" kb ugyanannyi "veletlenszeru" betut vagy szamot
kepes megjegyezni es reprodukalni, mint ahany talalomra kivalasztott
szot, vagy eppenseggel szalloiget - barmelyikukbol lenyegeben hetet,
vagy a dolog szo'ra'sa't is tekintve het plusz/minusz kettot -, tehat
a kepesseg nem nagyon fugg a kerdeses "dolgok" bonyolultsagatol. (Kis
mertekben azert persze fugg attol is.) A jelenseg minden masra - pl
veletlenszeruen generalt hangokra, akkordokra, zenei temak
idezeteire, stb - ugyanugy ervenyes - felteve, hogy szamunkra ismert
fogalmakrol van szo, amiket mint "egysegeket" azonositani tudunk.

Es ezekben az "egysegekben", "semakban" van a Qtya elasva.

Ha valaki sok zenet hallgat (nyitott fullel), es esetleg me'g egyeb
helyekrol is tajekozodik hozza, fokozatosan lerakodnak benne az azzal
kapcsolatos osszefuggesek is. A mind tobb ismeret egyre nagyobb szamu
- es egy idotol kezdve _nagyobb bonyolultsagu_ - semakban
raktarozodik el benne. Annak a zenei korszaknak a dallamai (es
altanosabban a zenei megoldasai is), amelyben jaratossa kezd valni,
tobbe mar nem "veletlenszeruek" lesznek szamara, hanem meglatja
bennuk a rendszert.

Ez egyuttal azt is jelenti, hogy bizonyos fokig mindenkinek megvan az
eselye - tulzott erofeszitesek nelkul, mondhatni a "jatszva tanulas"
modszerevel - arra, hogy zenehallgatasaba a 3. szintet is beepitse.
Peldaul ha a temak nyomon koveteset nezzuk, meglehetosen sok olyan mu
van, ahol a memoriakapacitas hetes korlatja a legcsekelyebb akadalyt
sem jelentheti.

Persze sokfe'le kompozicios technika van, es nem egyforman emesztheto
valamennyi. Egy 12-foku (dodekafon) sor konnyen tunhet
"veletlenszerunek", es ha nem ismerjuk fel benne a rendszert,
szuksegszeruen elveszitjuk a fonalat. Ha viszont egy (zenei)
teruleten otthon vagyunk, a folyamatot logikusnak fogjuk latni benne,
sot, idonkent szinte elore erezzuk, minek kell tortennie a kovetkezo
lepesben.

Szerintem nem kell azon aggodni - ami par hete itt elHANGzott -, hogy
az elet rovidsege miatt csak nehany muvet lehetne alaposan
megismerni. Ugy gondolom, inkabb hozzaallasrol van szo. Ha az ember
ugy dont, hogy hajlando idonkent odafigyelni, akkor elobb-utobb
szinte automatikusan eszre fog venni "3. szinthez" tartozo
reszleteket is.

Ebben a feladatban nem vagyunk magunkra hagyva: jo esetben legalabb
ket szemely a segitsegunkre van.
(1) A mu szerzoje, aki igyekezett jellegzetes temakat kitala'lni es
azokat kelloen hangsulyos helyekre is beilleszteni.
(2) Az eloado, aki nem egyszeruen lejatszotta a kottaban leirtakat,
hanem elemezte, atgondolta, kialakitotta az interpretacio
koncepciojat - es igyexik azt hangsulyozni, ami a lenyeg. A
karmester, karvezeto lehetoleg nem hagyja elkallodni az eppen fontos
szolamokat (es kozben egy csomo mas reszletre is folyamataban ugyel).

Csak erdekessegkeppen emlitem meg, hogy - becslesek szerint - egy
barmilyen szakteruleten a "halado" szint nagysagrendileg valahanyszaz
sema ismeretenek felel meg; a "szakerto" fejeben parezer sema van a
keszseg szintjen (de ezek mogott aka'r tobbszazezer teny ismerete is
allhat), mig a "nagymester" tobb tizezret (mondjuk 50-100 ezret) tud.
Raadasul az utobbi nem csak analitikusan, hanem fokepp intuitive
kepes hasznalni oket.

Melyhez hasonlo jokat...   Zsolt
+ - pizzicato (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Egy kerdes a #727-bol:
>
>>  pengettek a hurokat a muben (ezt hivjak staccato-nak?),
>
Nem, ennek a jatektechnikanak - csak a vonosokra vonatkozo - neve
"pizzicato".
A "staccato" mas hangszereken es enekszolamban is megjelenhet;
ez azt jelenti, hogy az adott reszt szaggatottan kell eloadni.
Udv, Zsolt
+ - Re: Allodoboz (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Gombas Aron kerdezi:
>
>> A Mission 702 mellett van meg hasznalhato allodoboz ebben az
>> arkategoriaban (80E forintig), amit erdemes meghallgatni vasarlas
>> elott??
>
Tudom javasolni meghallgatasra a Wharfedale hangfalait. Bar nem
ismerem oket reszletesen, az enyem ("Modus Seven") a legvajtfulubb
baratom szamara is viszonylag elfogadhatoan szolt. Szerinte jobb,
mint barmi mas, amit mostanaban 200 ezer ft alatt hallott. Pedig az
uj a'ra feleannyi sincs, azt hiszem.
Minden jot, Zsolt

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS