Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX AUTO 1952
Copyright (C) HIX
2003-09-21
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Re[3]: Utvonal terkeprol (mind)  8 sor     (cikkei)
2 Radio hir (mind)  17 sor     (cikkei)
3 Re: nyomatek (mind)  105 sor     (cikkei)
4 olajnyomas (mind)  42 sor     (cikkei)
5 remed (mind)  34 sor     (cikkei)
6 KRESz (mind)  18 sor     (cikkei)

+ - Re[3]: Utvonal terkeprol (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

HIX AUTO #1951, :
 >hasonlo  az  eset. Nosza berajzolunk koze egy kompot. Ha mar
 >ut,  akkor autos kompot.

Vagy inkabb rogton alma-kompot... :)))))))))))
Bocs ;]
-- 
Hunter
+ - Radio hir (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

T. Lista!
Eloszor arra gondoltam, hogy a MOKA-ba irom. Aztan
ugy dontottem megis ide:
Szombat reggeli radio hir:
"... Egy 81 (!) éves kanadai matrona a 6.(!)
kiserletere sem tudta letenni a jogositvanyhoz
szukseges vizsgat.
A legutobbi hiba: tolatas kozben atszakitotta a
korlatot es az autoval belezuhant a folyoba. Mind
a vizsgazo, mind a vizsgaztato serules nelkul
partra evickelt."

No comment.

-- 
 Üdv 
 Dunai Zsolt
+ - Re: nyomatek (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Bocs, ha masodszor kapod, vacakol a mailem.

"Ezt jol leirtad, de jon a fizikus, aki fele ennyit megmond tized
egyszeruen. (...)Ebbol persze nem igazan lehet kimagyarazni a
rovid/hosszu loket viszonyat (...)- Nagyobb motor- Turbo,"

Kedves Gyula,
Talann szem elol tevesztetted az aprosagot, hogy az eredeti kerdes
valahogy ugy volt megfogalmazva: "mitol nyomatekosabb az egyik 2literes
motor a masiknal?" Erre valaki beirta az okossagot, hogy a rovid loketu
porgosebb, a hosszu loketu meg nyomatekosabb. De egy szo nem esett
arrol, miert nagyobb a nyomateka egy 2.0 hosszuloketunek egy 2.0
rovidloketunel. Ezert irtam le a teljes eszmefuttatast, amibol kiderul,
hogy AZ OSSZES TOBBI PARAMETER VALTOZATLANUL HAGYASA MELLETT mit
befolyasol EGY meret novelese, vagy csokkentese. Ha figyelmesen
olvastad, kicsit tobb volt benne, mint a "nagyobb motor=nagyobb ero"
osszefugges.

"De mondjuk tovabbra sem ertem, kit erdekel a forgatonyomatek, mert
tetszoleges forgatonyomatekot elo lehet allitani a sebessegvaltoval."

Az a te bajod, ha nem erted. Kepzelj el egy 40 tonna tomegu ezereves
Mack kamiont, mondjuk teherani rendszammal (gyk ez Iran, es a mai napig
is jarnak nyugatra, de mar eljutottak az F12es Volvoig) amit kehes 320
loero vonszol (ma mar ilyen nem johet Europaba). Van benne mondjuk
1000Nm, meg egy 16os valto. Mellette all Hans Jurgen, a ragyogo friss
Volvo FH12-vel, ami egesz veletlenul 1825Nm-t tud, de szinten 40 tonna.
A lampa zoldre valt: Ali rakja a rovid 1-et, kihuzza 3,7kmh-ig, aztan
rakja a hosszu 1-et, ami 6,8kmh-ig er. Itt jon a felso rovid 1, (10kmh),
aztan a felso hosszu 1 (14kmh). Mire 70kmh-ra gyorsult, elrakta mind a
16 fokozatot ugy, hogy egyet sem ugorhatott at kozte, hiszen a motor nem
boldogulna a nagy tomeggel olyan kis fordulaton. Hans ezzel szemben
rövid 3bol indul (25kmh), aztan kettesevel, harmasaval haladva 5-6
lepesben eleri az utazashoz valo 16. fokozatot. Nyomatek van doszt, a
motor a teljes fordulatszam-tartomanyanak 70%-aban olyan nagyot teker,
ami batran elbir a jargany sulyaval. Szerinted melyikkel lehet
gazdasagosabban, kenyelmesebben, biztonsagosabban atvagni a Balkanon?

Kepzeld el a kovetkezo peldat: Adott egy 125cm3-as Aprilia, ami 45
loero, kb 50Nm, utassal 180kg. 7sebesseges valtoval akar 150et is bir
menni. Viszont 6000 f/min alatt tuti lefullad, hasznalni csak 8-14.000
kozott lehet. Kenyelmes ezzel kozlekedni?

Harmadik pelda: Honda CRX VTI istennyila, 160LE, 140Nm. 5.ben gurul
100-zal. Elotte gurul egy Alfa 156 2.4JTD, csak 150LE, de 310Nm, szinten
100-zal, szinten 5.-ben. A Hondaban a motor forog 4000-et, az Alfaban
2050-et. Utolernek egy 90nel meno autot. Szembol van egy SZUK hely. Az
alfas erosen nekitamasztja a fejet a fejtamasznak, nemes egyszeruseggel
nekinyomja a jobb pedalt a gumiszonyegnek, es 6 masodperc alatt 140re
gyorsulva megelozi a 90nel menot. Kozben jobbjaban szoritja a telefont,
mert epp beszel. Hondasunk egy ugyanilyen szuk helynel ugy kezdi, hogy a
kezeben szoritot hamburgert atdobja anya olebe a J1-re, visszarakja 3ba,
es uvolto motorral nekiall elozni. Az elozes kozben felvalt 4be (ekkor
epp feluton van az elozott mellet, ha nem valt melle, tudja folytatni.
Ha mellevalt, akkor "mechanikus szinkeveres"... elozes utan meg rak egy
5-et, es tud tovabb autozni.

Talan kicsit tulszinezett a pelda, de azt hiszem latszik: minel tobb
nyomatekod van, es minel szelesebb fordulatszam-tartomanyban, annal
kenyelmesebben, biztonsagosabban autozhato a kocsid. A gazpedalt
lenyomni MINDIG gyorsabb es nehezebben elronthato (=biztonsagosabb)
feladat, mint visszakapcsolni, stb. EZERT akar mindenki jo sok
nyomatekot A MOTORBOL.

"viszont ra lehet jonni, hogy kamion versenyen (repulorajt) nem kene
atlagos sportkocsit berakni felvezetni, mert eltapossak. Mint anno
megtortent Hungaroringen (talan az elso ilyen futam volt)."

Az elso futamon SZERIA kamionok mentek (500LE, 1000Nm), szeria 16os,
lassu kapcsolasu valtoval, a felvezeto kocsi egy nem tul vermes Renault
R25-os volt. Meglogott. 
A masodik futamon TUNINGOLT szeria kamionok mentek (600LE, 1300Nm),
mechanikus (nem gondolkodo gyorsabb kapcsolasu) valtokkal. A felvezeto
auto egy Renault Alpine volt, automata valtoval, nem figyelt, a jo
fokozatban jovo kamionok elol a fure menekult.
A harmadik evben mar a kimondottan versenycelra epitett kamionok jottek
(1400LE, 2700Nm, szekvencialis valto, motor a ket híd koze az
alvazkeretBE epitve, vizhuteses tarcsafekek, 4,5bar turbonyomas (szeria
0,9)), ezek ele mar nem is adnak felvezeto autot, mert 40-160kmh-ra 5
masodperc alatt gyorsulnak. NEM AZERT, mert olyan jo a valtojuk, hanem
MERT ANNYI NYOMATEKUK VAN, hogy egy fokozatban az 5tonnas autot is ugy
viszik, mint a rongyot.

"Ami erdekesebb, az a teljesitmeny illetve a forgatonyomateilag 'lapos'
(fordulatszam fuggetlen) fordulatszam tartomany szelessege"
Rossz hirem van: LAPOS nyomateki gorbe ugy keletkezik, hogy levagjak a
tetejet... :-((( Kerdezd meg a fizikusod (vagy egy motorkonstruktort),
hogy az "idealis motor" (nem a neked, vagy nekem idealis, hanem a
veszteseg nelkuli, csak az elmeletben letezo motor) milyen
karakterisztikaval bir. Ezen szivocsovekkel, befecskendezessel lehet
kicsit nyujtani, valtozo vezerlessel valamennyire szethuzni. A
platoszeruen lapos nyomateki gorbe viszont ugy keszul, hogy:
1.) a marketinges megmondja, hogy hany max Nm-es autot akar, es milyen
tartomanyban (mondjuk 300Nm 1800-3500ford. kozott)
2.) a hozzaferheto eroatvitelbol osszevalogatjak azt,ami ezzel elbir.
3.) A motorkonstruktor rajzol egy olyant, amibol 1800on is ki lehet
csikarni a 300Nm-t. Ezt megmerik, es kiderul, hogy szep, de 2750-nel ez
bizony 417Nm-t tud. Ezzel nem bir az eroatvitel.
4.) Mivel bir? Haat, max 320Nm. Jo, a motort leprogramozzak ugy
(uzemanyag-mennyiseg, elobefecskendezes, felhasznalt toltonyomas,
kipufogogaz-visszavezetes, stb), hogy 300Nm fole sehol ne menjen a
motor. 
5.) 2 ev mulva egy modellfrissites soran "kifejlesztik" a 320Nm-es
valtozatot, a paraszt meg orul, hogy modernebb autoja van. 
IGY MUKODIK... :-(
+ - olajnyomas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

">olajnyomas jelzo
"Szal még mindig nem vágom, hogy miért nem evickélhetek el a
legközelebbi szervizig világitó olajnyomásjelzövel. Persze megnézném
hogy nem dölt e ki az olaj a gépböl."

Az sajnos szepkeves... Az olajteknoben ucsorgo olaj meg nem jelenti azt,
hogy legalabb 2 bar nyomas van a fotengelycsapagyak alatt is. Az pedig
egy olom-puhasagu fem, ami olaj nelkul csak parszaz motorfordulatot bir
ki, vagyis alapjaraton is megnyekken tole a motor 1 perc alatt. Tipikus
Lada betetegseg: a vezermulanc egy kis fogaskerekkel hajtja a
gyujtaselosztot es az olajpumpat. Az olajpumpa hajtasa a gyengebb... Igy
nem egyszer elofordult, hogy az olajpumpa megallt, de mivel a
gyujtaseloszto fogott tovabb, volt gyujtas. Aki nem figyelt az
olajnyomasjelzore es nem allt meg, annak par masodperc alatt ugy
kopogott az autoja, mintha kalapaccsal utnek a blokkot. Utana meg
szerencses esetben csak csapagysor-csere, rossz esetben fotengely csere
(utolso tulmeret ala kopott, vagy kilagyult a koszorult felulet),
legrosszabb esetben hajtokarszakadas, blokkon kinezes... 

Ugyanekkora hiba azt hinni, hogy ha indulas utan elalszik az
olajnyomasjelzo, akkor van ELEG olaj az autoban. Egy kozeli ismeros igy
tette tonkre a skodajat: a kocsi ette az olajat, es amikor mar csak 1
liter volt benne, akkor a fotengelyhez meg csak-csak jutott, de a
hengerfej hutese-kenese megszunt es kukaerett lett a motor. 

Szoval a PIROS visszajelzok nem veletlenul pirosak. PIROS=TILOS. A
figyelmeztetok SARGA szinuek, ezekkel lehet kozlekedni (keves benzin,
ABS kiesett, legzsak kiesett, stb). A PIROS lampak a kocsi
jovatehetetlen karosodasat okozzak, ezek kigyulladasa eseten a kocsival
a SAJAT PENZTARCA ERDEKEBEN tilos tovabbmenni, jollehet a kresz nem
tiltja kifejezetten...

A toltesjelzo piros lampaja azert gubanc, mert ha all a generator, akkor
valszeg nincs ekszij. Ugyanez az ekszij hajtja a vizpumpat es sokszor a
hutoventillatort is. Vizpumpa nelkul nincs vizkeringes, a motor a
blokkon levo vizet egy pillanat alatt felforralja es megint a kuka
kornyeken jarunk. :-( Ha az ekszij megvan, akkor lehet menni, de erdemes
korlatozni az elektromos fogyasztok hasznalatat (fenyszorok, motoros
ablakok, hatsoablak-futes, szuksegtelen leallitas-ujrainditas, hogy csak
a nagyokat emlitsem). 
Ti nem jartatok muszaki oktatasra a jogositvany megszerzese elott???
Fogash
+ - remed (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>> Az olajnyomas es a betolas latom nagy gondot >>jelentett mindenkinek...
>------------
>A MINDENKINEK kifejezes ellen kenytelen vagyok >TILTAKOZNI!!
>
>Udv, Triznyak

EGYETERTEK!
------------
Minden evben reszt kellett vennunk egy Defensive Driving Training-en, ami kb an
nyit jelent magyarul, hogy inkabb legyunk nyuszik az utakon mint halottak. Enne
k egyik resze volt a Commentary Driving, ami arrol szolt hogy beult melled a vi
zsgaztato, neked meg hangosan kellett kommentalnod mit csinalsz, de tenyleg min
dent mondanod kellett. 
Szoval elkezdted az indulasnal a litaniat, aztan ahogy kiertel a muutra, folyta
todott a szoveg ilyenforman:
Az ut elottem ures, bal tukor ures, kozepso tukor ures, jobb tukor ures, jobbra
 toltes, arok, bal oldalon fak, sebesseg 60, muszerek rendben, ut kanyarodik jo
bbra, elottem tavolban teherauto, balra epulet, jobbra foldut keresztezodes, vi
szket a balacskom, utolertem a teherautot, szembejovo sav ures, bal tukor ures,
 kozepso tukor ures, jobb tukor ures, index, visszavaltok, gyorsitok, elozok, v
isszasorolok, elottem az ut ures, visszapillantoban teherauto, sebesseg 65, job
b oldalon szakadek, bal oldalon.... es igy tovabb. Tiszta orulet!
------------
>Most megyek "A masik autom Alfa Romeo" matricat >csinaltatni.
Az enyemen olyan van, hogy:
"A masik autom is Citroen XM"
Ugyhogy 2:1 ide :)))) Markasovinizmus rulez!!!!!

Udv joe
XM 2.1TD

Ui: kiegeszult a "Korut" par keppel...

(webes bekuldes, a bekuldo gepe: pxy1.dsl.net.pk)
+ - KRESz (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Teljes mertekben igazad van es ezt a rendor is meg fogja erositeni, amikor 
neadjisten beledszallnak balrol.
En nulladik szabalykent jobbkezesben eloszor megprobalok szemkontaktot 
letesiteni a paciensekkel es akar az ostobasag, akar a szent orulet 
felvillanasa eseten inkabb kivarok egy utemet. Ez csak par masodperc es ha 
latom, hogy minden rendben, akkor lehet - hatarozottan! - mozdulni. 

Udv,
pJ 

ps.: Van lehetosegem gyakorolni: a varosban a lakohelyemre hozzak az osszes 
tanulovezetot, amikor a trukkos jobbkezes keresztezodeseket oktatjak. 

 --------------
Lukit:
mivel  en  jobbra  kanyarodok,  ezert  mehetek, senkit se keresztezek,
tobbi  meg  nem  erdekel :) en igy szoktam gondolkodni. (egyenrangunal
persze)

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS