Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX UTAZAS 141
Copyright (C) HIX
2000-04-23
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Bp - Szaloniki Jugoszlavian es Bulgarian keresztul, I.r (mind)  187 sor     (cikkei)

+ - Bp - Szaloniki Jugoszlavian es Bulgarian keresztul, I.r (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Ahogy korabbi bulgariai tudositasomban igertem, 
megcsinaltam a Budapest-Szaloniki itinert :-) Ma az elso 
reszt olvashatjatok, holnap indulunk tovabb. :-)

Stevie

Utvonaljavaslat: Budapest >>> Szeged 160 km >>> Roszke +20
km >>> Novi sad (Ujvidek) +130 km >>> Belgrad + 70 km >>>
Nis + 230 km >>> Dimitrovgrad (hataratkelo) + 110 km >>>
Szofia + 55 km >>> Balgoevgrad + 100 km >>> Kulata
(hataratkelo) + 80 km >>> Szaloniki + 120 km. TOTAL: ~1055
km. Fizetendo dijak: kb. 85 DEM max, egy iranyban, a magyar
autopalyat is hasznalva.

Budapestrol indulva Magyarorszagon minden fasza. Az M5-os
Europa egyik legjobb minosegu autopalyaja, zajvedo falakkal,
vadallat-atkelokkel, segelykero telefonokkal. Az
autopalyadijat ket reszletben kell fizetni, osszesen valami
2 ezer forintot. Odafele erdemes kifizetni ezt az osszeget,
mert hosszu ut all elottunk. Visszafele, ha Szeged utan nem
vagyunk tul faradtak, nyugodtan valasszuk az ingyenes 5-os
utat: ejszaka a forgalom minimalis, az ut pedig jo minosegu,
tobbnyire itt sem kell 120 ala mennunk, kiveve a lakott
telepuleseket, ahol viszont ejszaka 40 km/h (!) a
korlatozas.

Kifele Szeged elott 50 kilometerrel er veget a sztrada, ami
eleg nagy baj, mert altalaban nagy a forgalom, kamionok meg
minden. Szegeden van kerulout, ugyhogy nem kell bemenni a
varosba. Termeszetesen Roszke az utirany, bar legtobbszor
Belgrad van kiirva. Az utolso benzinkut kozvetlenul a
hataron van, MOL. A hataratlepes nem sok ido, nem szokas
kotozkodni, egyik oldalon sem. Penzt nem feltetlenul kell
valtanunk Jugoszlaviaba erve, mert megallni valoszinuleg nem
akarunk, tankolni nem tudunk, minden egyebet meg markaval is
el lehet intezni. Kajalni, kavezni megallni nem erdemes,
mert az utak menten minden nagyon draga, viszont eleg vacak.
Inkabb otthon csomagoljunk magunknak uzsit.

A hatar jugo oldalan, vagyis Horgoson rogton indul a
jominosegu autout. Harom savos, de negy auto is siman elfer
rajta. Ha valakit utolerunk, az altalaban lehuzodik a
leallosavra, igy a szembejovok zavarasa nelkul tudjuk
megelozni. Eppen emiatt tanacsos a tukrot nezegetni, nem
ert-e utol bennunket is valaki. Egyebkent kicsi a forgalom,
mert a benzin ugyebar hianycikk.

Az elso kb 100 kilometer a magyar ut folytatasa is lehetne,
hibatlan, sima, es nincsenek lakott telepulesek. Ujvidek
elott viszont romlik a minoseg, foltos az ut. Relative
szepen meg van csinalva es nem is nagyon raz, pedig
veszelyesnek nez ki. Ujvidek elott az elso dijfizeto kapu,
itt 5 markat kernek. Celszeru 20 markassal fizetni, mert meg
ha fempenzt is adnak vissza, azt a tobbi helyen el tudjuk
sutni. Egyebkent sem a bolgarok, sem a gorogok (de azt
hiszem a magyarok sem) nem valtjak be a fempenzeket.

Ujvidek elott kozvetlenul lampas keresztezodes, es
rendorsegi ellenorzo pont. A rendorok sotetkek egyenruhat,
feher tanyersapkat es szeles, fenyvisszaveros feher
mandzsettat viselnek. A rendorautok kek-feher szinuek,
tobbnyire Zastavak, de vannak Mitsubishi Lancerek es ujabb,
“Florida” nevre hallgato Yugok is. Ha a rendorok
megallitanak bennunket, az meg nem ok az aggodalomra,
tobbnyire megnezik az utlevelet es udvariasan elkoszonnek.
Neha viszont kotozkodnek es kerik a mentodobozt, a
haromszoget, az izzokeszletet, a poroltot es a
vontatokotelet. Utananeztem, ez utobbi ketto nem kotelezo
meg Jugoszlaviaban sem, de ha megvan es meg tudjuk mutatni,
az mindig egyszerubb, mint egy jugo rendorrel mindenfele
idegen nyelveken vitazni. Szoktak kerni a zoldkartyat is,
bar ugysem ervenyes Jugoszlaviaban. (Egyebkent amikor
kivaltjuk a zoldkartyat, erdemes megkerni szepen az
ugyintezo kisasszonyt, hogy ne ikszelje ki rajta a “YU”
kockat.) A rendorokkel valo kommunikacioban mindig legyen
velunk az a tudat, hogy nagy bajunk nem eshet, max 10 marka
zsebbe kifizetesevel elengednek. Legyen meg az oromuk. En
altalaban minden negyedik-otodik utamon egyszer fizetek
buntetest. Mostanaban egyszer gyorshajtasert (hm), egyszer a
porolto hianyaert (hm hm), egyszer a kodlampa hasznalataert
nyultak le 10-10 markaval.

Ha mar itt tartunk, a sebesseget sok helyen ellenorzik, de
csak gyorshajtas eseten allitanak meg. Tanulsag: az 50 az 50
es nem 51. Ez Bulgariara is vonatkozik!

Ujvidek utan egy kicsivel rosszabb az ut. Hamarosan atkelunk
a Dunan, fizetunk 10 markat a kovetkezo kapunal, es
megjottunk Belgradba. Belgrad elott egy ujabb rendorsegi
ellenorzo pont, sebessegkorlatozassal. Magaba a varosba egy
durva jobbkanyar utan erkezunk. Egyelore nem terunk le az
utrol, bar nincs semmi kiirva, csak megyunk. Van ket lampas
keresztezodes, mind a kettoben gyerekek mossak a szelvedot
es neha kicsit aggresszivak. Ha latjuk, hogy piros a lampa,
megallhatunk a keresztezodestol tavolabb, de ha csapdaba
kerulunk, meg mindig erdemesebb 1-2 markat fizetni, mint
fenyezot keresni K Nemsokara megjelennek a kiirasok: nekunk
a belgradi korgyuru kell, “Transit” illetve Nis van kiirva.
Jobbra leterunk az eddigi utunkrol a kiirasnak megfeleloen,
es egy klassz negysavos, osztottpalyas uton talaljuk
magunkat, amelyik elhalad az eddigi utunk felett (nehez
elrontani ezt a leterest, mert ha az elozo uton
tovabbmegyunk – ahogy en tettem eloszor – villamgyorsan
elfogy az aszfalt, es ott allunk egy mezo kozepen, amit
alighanem egybol eszreveszunk).

Innen nagyon nehez eltevedni: leteres nelkul megyunk
egyenesen elore, idonkent biztatoan integet felenk egy-egy
Nis tabla. Atmegyunk a Dunan, ahonnan latni az egesz varost
es a hid tulfelen egy epuletet, amit meg NATO-ek lottek ki.
A varost elhagyva egy durva emelkedo es egy lejto valtja
egymast, es hamarosan megerkezunk az ujabb dijfizeto helyre.
Itt csak a kapuban ulo jegykiado melletti automatabol kijovo
biletat kell elvennunk, fizetni csak Nisnel fogunk. Ez a
szakasz nyugat-eurpai minosegu autopalya, a kijarok ejszaka
gyonyoruen ki vannak vilagitva. Nehany szakaszon kicsit
romlik az ut minosege, erre tablaval figyelmeztetnek, de ez
sem veszes. A dijfizeto kaputol kb 20 kilometerre talahato a
MAG allomas: benzinkuttal es szervizzel egybeepitett
kulturalt parkolo, viszonylag normalis (bar pottyantos)
wc-vel. Itt gyakran van benzin mostanaban is, de erre azert
ne bazirozzunk. Atmegyunk nehany hidon, amit szinten
lebombazott a NATO. Tobbnyire leszukul az ut,
sebessegkorlatozas van ervenyben, es mindig olalkodik
egy-ket rendor.

Nis elott ujra kapu, elveszik a biletankat es kerik a 25
markat. Mind a negy eddig felsorolt kapu utan kozvetlenul
allhatnak rendorok, akik le-leintik az autokat. 

Megyunk tovabb, hamarosan vege az autopalyanak: ket utiranyt
valaszthatunk, Skopje-Thessaloniki illetve Sofia van kiirva.
Skopje fele ugy emlekszem egesz jok az utak, csak surun kell
autopalyadijat fizetni, bar egyszerre mindig csak egy
keveset. Ezt az utvonalat sajnos nem ismerem jol es mar
regen jartam arra, ugyhogy aki Macedonia fele indul, attol
itt most bucsut veszunk.

Mi megyunk tovabb a Sofia felirat utan, leterve a foutrol.
Athaladunk egy ujabb dijfizeto kapun, de ez persze nem
mukodik, mert ez az autopalya-szakasz nehany szaz meter utan
veget is er. Az ut tovabbra is egesz jo, bar mar csak
ketsavos. Gyonyoru helyeken, egy sziklaszoroson megyunk
keresztul. Az alagutakban (van vagy 8-10 rovidebb-hosszabb)
altalaban rossz az ut, ugyhogy idejeben lassitsunk le. Az
elkovetkezendokben helyenkent razos lesz az ut, katyuk is
meg-megjelennek, de alapvetoen tarthatjuk a 100 koruli
tempot: ez autout, ugyhogy belefer. Ugy 60 kilometerre
Nistol egy kozuti hidon hajtunk at, ami utan egy
benzinkuttal egybeepitett ujabb rendorsegi ellenorzo-allomas
var minket, elotte 60-as tabla. Mivel itt kicsi a forgalom,
jo az esely arra, hogy ellenoriznek. A legkotozkodobb es a
legnormalisabb rendorokkel is eppen itt volt szerencsem
talalkozni, remelhetoleg mostanaban a normalisak vannak
tobbet szolgalatban…

Es ekkor megerkezunk Bulgariaba. Fizetnivalok a hataron, a
vamellenorzes utan: fertotlenites 3 DM (ja, meg a ket orszag
kozotti Senkifoldjen at kell hajtani egy pocsolyan, amiben
allitolag fertotlenitoszer van), utdij... Ha valamit kerdez
az ember a bodeban, az csak az lehet, hogy merre megyunk
(Zakade?). Vagjuk ki magunkat: Kulata (hangsuly a masodik
szotagon). Erre mond egy osszeget markaban. Szerintem nincs
szabalyozva, de max 30 markabol meg fogjuk uszni. A
batrabbak mondhatjak azt is hogy Szofia, es akkor vagy
ingyen van az egesz, vagy 4-5 marka a dij. A papirt amit itt
adnak meg soha senki nem kerte el tolem az orszagon belul,
tehat ez egy viszonylag kockazatmentes megoldas. Bar amikor
visszafele ugyanez a helyzet, celszeru Kalotinat bevallani,
mert ha Szofiat emlitjuk mint uticelt, akkor kerik a bolgar
tartozkodasit.

Meg egy fontos dolog: az utlevelunkbe mellekelnek egy
statisztikai lapot, amivel nincs mas teendonk, mint
megorizni a kilepesig, es a gorog hataron leadni. Ezt nagyon
ne veszitsuk el! Neha csak a sofor kap ilyen lapot, neha o
sem (rossz a szamitogep), de ilyenkor specialis pecset kerul
az utlevelbe – tudjak mit csinalnak.

Penzt  erdemes a hataron valtani: az arfolyam ugyan 2-3%-kal
alacsonyabb, mint amit a varosban kaphatnank, de legalabb
nem kell idot vesztegetni ra (1 marka = ~ 1 leva).

Holnap innen indulunk tovabb, a nagy Bulgarian keresztul.

Udv,
Stevie

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS