Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX TANC 1827
Copyright (C) HIX
2003-05-31
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 FW: [tangohu] Tangos hirek (mind)  44 sor     (cikkei)
2 FW: [tangohu] Tangos hirek (mind)  114 sor     (cikkei)

+ - FW: [tangohu] Tangos hirek (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

-----Original Message-----
From: Budai Laci [mailto:] 
Sent: Friday, May 30, 2003 9:39 AM
To: Undisclosed-Recipient:;
Subject: [tangohu] Tangos hirek

Kedves Tangósok és Tangózni vágyók!
 
Nagyon köszönöm, hogy sokan ellátogattatok a hétvégén a Fonóban tartott
Tango Fiestára. A Beltango zenekar ismét lenyűgözte a közönséget, és
Vámos Vera csodálatos hangja, ha lehet, még teljesebbé tette ezt a zenei
élményt. Reméljük, hogy mi, a táncosok is hozzájárultunk ahhoz, hogy
ilyen jól sikerült, és egy nagyon jó hangulatú milongával zárult ez az
este.
       
Felhívom a figyelmeteket arra, hogy a nyári tangó táborainkra
(Kecskemét, Békéscsaba, Balatonalmádi) a jelentkezési határidő a hét
végén lejár. Kérem tehát azokat, akik eljönnének valamelyik táborba, de
még nem jelentkeztek, a hét végéig mindenképpen jelezzék résztvételi
szándékukat.
 
Többen jeleztétek, hogy szívesen részt vennétek a nyáron egy olyan
intenzív tanfolyamon, amelyet az esti órákban tartanánk. A kéréseteknek
megfelelően az Oktogon Tánc Centrum szervezésében esti intenzív
tanfolyamot tartunk. 
    Az oktatás helye és ideje:
    OKTOGON TÁNC CENTRUM
    Bp. XIII. Forgách u. 9/a.
    Június 23-26. 
    20.00 - 22.00 kezdő - középhaladó szintek
 
Június 20-án, pénteken 16 órától nyitott Tango Show lesz a Vörösmarty
téren az Art's Harmony zenekarral. Mindenkit szeretettel várunk. 
 
Szeretnélek tájékoztatni benneteket, hogy Petrával egy újabb
világversenyre készülünk: június 14-én Riminiben, Olaszországban kerül
megrendezésre az IDO Tango Argentino Világbajnokság. Mindent megteszünk,
hogy méltóak legyünk bizalmatokra, és dobogós helyezéssel térjünk haza.
 
Mindenkinek kellemes nyarat, és a továbbiakban is várlak benneteket
tangózni. 
 
Üdvözlettel, 
Budai László
+ - FW: [tangohu] Tangos hirek (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

-----Original Message-----
From: Ecsedy Áron [mailto:] 
Sent: Friday, May 30, 2003 11:26 AM
To: 
Subject: RE: [tangohu] Tangos hirek

Egy kis információ.
Sokan kérdezősködtek, hogy miképpen is lehet egy évben több
világbajnokság tangóban.
Tudni kell, hogy maga a "világbajnokság" elnevezéshez azért kapcsolódik
az a képzet, hogy csak egy van belőle egy évben, mert többnyire nemzeti
szinten reprezentált nemzetközi sportszövetségek felügyelik a sport
világában ezeket a versenyeket. Persze olyan területen, ahol nincs ilyen
szövetség, vagy nem sportágról van szó nincs ilyen "felsőbb hatalom",
amely összefogná a versenyszervezést világméretekben. Ezért
gyakorlatilag akárki szervezhet versenyt és elnevezheti
világbajnokságnak - ha erre az adott ország jogszabályai lehetőséget
adnak. Általában a versenyek kredibilitása az (ergo: tényleg a világ
minden tájáról érkeznek versenyzők, nívósan van megszervezve, elismert
bírókkal, fair elbírálási rendszerrel etc.) ami mérvadóvá teszi egyik
vagy másik versenyt.
Az IDO (International Dance Organisation) az egyik nagyméretű nemzetközi
(társas)táncszervezet amely versenyeket szervez és nemzeti szövetségeket
tömörít. A fő profil ún. "divattáncok", amelyek között ott van az
argentín tangó (amely szélesebb kategória, mint az autentikus tangó). Az
IDO versenyek alapjában véve szakmai szempontból elég hullámzóak
(kategóriától függően). Sajnos az IDO elsősorban amerikai és európai
területen aktív, maga a szervezet rengeteg különböző stílussal
foglalkozik (sok nem-társas kategóriával is), de versenyeket külön
stílusokban rendezik. Ellenben egy esemény során akár tucatnyi különböző
stílus versenyeit is láthatjuk. Viszont világversenyeknél illik a
bírokat is mindenhonnan és főleg több stílusból összeválogatni. Emiatt
viszont nem várható el, hogy 15 stílushoz 15x7 = 105 bírót hívjanak meg
(nem is lenne megfizethető). Arról nem is beszélve, hogy egyes
stílusokhoz komplikált megfelelő képzettségű bírót keríteni.
A fentiek miatt eddig az IDO tangóversenyeken nem volt megfelelő bírói
kar és még kevésbé volt kidolgozva az elvárásrendszer argentín tangó
kategóriában. Tavaly megindult egy reformfolyamat (a listára elküldtem a
tangós részt), amely átalakítja a versenyek jellegét. Eddig az elbírálás
és az elvárás is úgy volt kialakítva, hogy a táncosok - kvázi -
show-táncot adtak elő tangó zenére. Az új elvárások ellenben hangsúlyt
helyeznek az autentikus felére is (nincs emelés, zárt tartás,
improvizáció, változó zene etc.) és a "kísérő" táncokra (milonga, vals)
is. A bírók képzettségét tekintve nem tudom milyen változtatásokat
foganatosítottak, de ezzel kapcsolatban is tartalmazott a módosítás
kitételt.
A másik tangó világversenyt Argentínában rendezték nemrég, amiről a
listán olvashattunk. Ezt az eddigi versenyrendszerektől függetlenül,
teljes egészében argentínok által kiötlött versenyszisztéma alapján,
argentín bírókkal valósítottak meg. Ez sem kifejezetten 100%-os
megoldás, mert bár a tangó tény hogy argentín-uruguayi találmány, de
sajnos olyan elemek is szükségszerűen megjelennek amelyek a verseny
kredibilitását megkérdőjelezik: egyrészt a piacvédő poltika (a bírók
argentín tanárok, akiknek a megélhetésük függ attól, hogy a saját
"termékük" legyen a topon - mivel csak ilyenekből áll a zsűri így ez
100%-ban megvalósulhat), másrészt a stilisztikai ráhatás (itt lesze
ellenvélemény, de a tangó egyrészt populárisan HALOTT műfaj,
stilisztikailag nagyon sokféle, de viszont műtáncként állandóan változik
mint minden táncstílus*), valamint a helyhezkötöttség.
Jellemzi a fentieket, hogy a bírók között nem voltak olyan argentín
nemzetiségű és ott is tanult tangótanárok akik már NEM Argentínában
élnek. Ezeket nem is ismerik el igazán.

ZÁRÓJELBEN
*tangó csak az argentínoké? Csak az argentínok által táncolt tangó az
igazi? Csak legeslegautentikusabb tánctanár az aki igazi tangót táncol?
A versenyzés nem is fér bele a tangó történetébe?
Na igen a latin mítosz és ami hozzájárul, plusz piacvédelem, plusz
egészséges egoizmus, plusz totális piackontroll.
A tangó halott műfaj. Ugyanúgy "nem beszélik" mint a latint. Csak azok
akik megtanulták. Sem a zene, sem a tánc nem fér bele a jelenlegi
populáris kultúrába. Márpedig a tangó nem hagyományos néptánc. A
populáris kultúrában a hatásai jelen vannak, de táncolható, eredeti
formájában nem. Így a hagyományőrzésnek bár van helye, de nem lehet
kizárólagosnak tekinteni. Ez olyan mintha azt mondanánk, hogy Szegedi
Kortárs Balett az nem igazi tánc, mert az nem klasszikus balett...
Tudomásul kell venni, hogy sok stílus létezik és mindegyiknek van
létjogosultsága.
Az "autentikus" vagy "ahogyazargentínokistáncolják" stílus is nagyon
sokféle és nincs rá mód, hogy az egyik vagy másik preeminenciáját
bizonyítani lehessen. Sőt mitöbb, valószínű ezek párhuzamosan és
folyamatos fejlődött és még mindig változó stílusok, így a mostani
"autentikus" sem igazán autentikus. (sajnos nincsen semmi képanyagunk az
"igazi" tangóról, mert ami van az is a 20-as, 30-as években készült
filmeken igen teátrálisra vett tánc, ami mostanában elég furán hatna) Az
emlékekből és leírásokból sincs túl sok, technikailag mérvadó pedig
szinte semmi.
A tangó nem argentín és nem is urugayi. Buenos Aires és Montevideo
VÁROSAI voltak az "ős"hazájuk és a zenei sokféleségének és keveredésének
megfelelően a tánc is legalább ilyen színes. A tény, hogy az argentínok
kisajátították a tangót és most már anyagilag is kötődnek ehhez az
imidzshez sokat alakított a világban élő tangó-képen. A nagyrésze
félrevezetés, vágyak...exportra tervezve. A tangó egy nagyon jól
sikerült korcs (mint általában a korcsok szoktak lenni), amely egy
kultúrálisan, etnikailag, társadalmilag, nemzeti szempontól sokszínű
nem-közösségben alakult ki, viharos-változó időkben, de egy csomó
tekintetben légüres térben, úgy, hogy többszörösen visszahatott saját
magára - néha nem közvetlenül, hanem többszörös közvetítéssel, ami
jókora csavar (amolyan "torz tükör").
A versenyzés integráns része a tangó-mítosznak. Az egyes kerületekben
"működő" compadritók (mindenki képzeljen el egy romanticizált naplopót,
öltönyben, az elmaradhatatlan sállal és a mellényzsebében késsel, aki a
bordélyokat járja, persze mindenhol táncol és (szerinte) ő ebben a
legjobb) nyilván csendes vagy hangosabb küzdelmet folytatott a
"legmacsóbb" címért, ami részben a legjobb táncos címben szublimálódott.
Erről amúgy a még élő öregek is beszámolnak: mindenki új figurákat
lesett, gyakorolt, hogy ő legyen a legjobb. (ha belegondolunk jó okkal:
rengeteg férfi, kevés nő, nagyrészt spanyol-olasz férfi-központú (ezért
versenyközpontú) kultúra) A század elején ott közhely volt, hogy a
férfiak általában jobb táncosok, mint a nők. 
Javaslom (minden angolul tudó számára) Martha E. Savigliano: Tango - The
Political Economy of Passion c. könyvét.

Üdv:Á

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS