Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX FILOZOFIA 551
Copyright (C) HIX
2000-11-01
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Re: Keresztenyseg es tortenelem (Maci -- vitan kivul) (mind)  58 sor     (cikkei)
2 Re: ujsyovetsegi teologia (mind)  52 sor     (cikkei)

+ - Re: Keresztenyseg es tortenelem (Maci -- vitan kivul) (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Szolt!

Bar nem nekem szolt, megis a lista nyilvanos, igy hat erintettnek
erzem magamat magam is:

> Felado :  [Hungary]
> Temakor: Keresztenyseg es tortenelem (Maci -- vitan kivul) ( 33 sor )
> Idopont: Sun Oct 22 16:13:31 EDT 2000 FILOZOFIA #547

> egy igenyes viataban alapveto, hogy elkulonited:
> 1 -- amit tudsz
> 2 -- amit folmutatsz
> 3 -- amit velsz
> 4 -- amit allitasz
> 5 -- amit a vitapartnered allit.

Hat, tudod... Akinek ilyen igenye van, az legeloszor is magara
vonatkoztassa, es legfeljebb utana lesz alapja mastol
megkovetelni. A Te cikkeid nagyon ugy tunik, hogy eppugy
osszemossak, feje tetejere allitjak e szinteket. Csak eppen Neked
mas az alaphozzaallasod, ugyhogy maskepp interpretalod. Ettol meg
eppugy legbol kapott kijelentes marad, hogy pl. Jezus tobbfele
viselkedesformajat nem lehet egyetlen szemelyben elkepzelni. Pedig
ha egyszeruen onmagadba tekintesz, akkor felfedezheted, mennyi
arcod van... Nem latok semmi osszeegyeztethetetlent abban, hogy
valaki felhaborodik a visszassagokon, maskor meg szelid, megerto a
megtortekkel.

Mellesleg persze 50 sorban nem is lehet ilyen kerdesben allast
foglalni, mert ahhoz sokkal melyrehatobb vizsgalat volna
szukseges...

Cikkeidre egyszeruen nincs mit valaszul irni tartalmi ertelemben
(sokkal inkabb formailag), annyira nem tartalmaznak semmi
konkretumot, csak szubjektiv ertekeles. Ezenkivul meg ismerethiany
fedezheto fel benne.

Az 5. pontot sem tartottad ugy latszik szem elott, mert Maci
leirta, hogy Jezus egesz napos beszed utan megvendegel ezreket --
erre ezt a reszt torolve valaszodbol tovabbra is ragaszkodsz
ahhoz, hogy csupan kis fuzetkeben is osszefoglalhato osszes
beszede, nem nagyon volt beszedes...


Ugy erzem, az ilyen jellegu eszmecseresnek se fule se farka,
hiszen nem all masbol, mint mondjuk kijelented, hogy ellentmondast
latsz -- mi meg nem latjuk az Altalad felfedezett (de csak nagy
vonalakban vazolt) ellentmondast, ugyhogy melletehetjuk: nincs
ellentmondas. Hol lesz azonban ebbol parbeszed?

Most csak egyetlen konkret pontot kiragadva, hogy a rovidseget
legalabb nagyjabol tartsam: Egyedul akkor alakulhatna ki
parbeszed, ha mindenfele szempontbol igazolnad pl., hogy egy ember
nem lehet egyszer indulatos, egyszer meg szelid. Hasonloan a tobbi
allitasodat sem csupan kijelenteni kellene, hanem megalapozni...


Salom-Eirene-Pax, Udv: Tommyca
+ - Re: ujsyovetsegi teologia (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Ferenc!

> Felado :  [Hungary]
> Temakor: ujsyovetsegi teologia ( 43 sor )
> Idopont: Fri Oct 20 07:03:46 EDT 2000 FILOZOFIA #546

> Ugyhogy a problema termeszetesen nem a megteres, hanem az, hogy mi a
> keresztseg es a konfirmacio jelentosege megteres nelkul (vagy
> szelidebben fogalmazva: elott).

Pontosan. Remelem, hogy sikerult elozo levelemben erzekeltetni,
hogy ugyanakkor a felnottkeresztseg tulajdonkeppen nem oldja meg a
problemat.

Hogy kisarkitsam: amikor gyermekkeresztsegnel tulajdonkeppen
nagyon is egyertelmuen latszik a szulokon-keresztszulokon, hogy
hitetlenek, akkor amellett, hogy irto kellemetlenul erzem magam,
megis igaz, hogy amikent ilyenkor egyertelmunek tunik a helyzet,
felnottkeresztsegnel is lehet mimelni. Milyen alapon itelem meg
en, ki oszinte, ki nem? Hiszen sokszor kiderulhet, hogy a
hitetlennek latszo sokkal inkabb hisz, mint a hivonek tuno. Nincs
alapom eldonteni, ki mondta oszinten -- majd Isten szamon keri
rajta, ha hazudott.

Ebbol kifolyolag sem szoktam keresztseget visszautasitani -- es
azert sem, mert (legalabbis nekem, mint evangelikusnak) a
keresztseg szentseg; azaz: a lenyeg Isten tetten van, nem az
emberen. Jezus azt mondta, hogy aki hisz es megkereszelkedik, az
udvozul -- de azt nem mondta, hogy ennek a hitnek mi lennenk a
dontobirai. Meg lehet jatszani a megterest, de nem az en feladatom
a hiteleseget ellenorizni. Mondhatnam: Jezus meg Judast sem
utasitotta el, pedig O aztan nagyon jol tudta, kivel all szemben.


> Megoldast csak az allando megujulasban
> kereshetunk. (Egyebkent a problema megoldhatatlansagara utal az a teny
> is, hogy a tarsadalmi korulmenyek hatasara nemhogy a keresztseget vagy
> a konfirmaciot, de meg a megterest is szoktak szinlelni.)

Azt ertem, hogy elismerted, hogy a felnottkersztseg sem oldja meg
a problemat (bar statisztikailag azert bizonyara sokat javit) --
de tulajdonkeppen nem ertem, hogy akkor most mi az allaspontod
ezek utan. Ettol fuggetlenul csak a felnottkeresztseget helyesled?


Mas tekintetben amugy valoszinuleg vegere ert az eszmecsere e
temaban -- na, persze valojaban nem is a keresztsegtol indultunk,
hanem az ujszovetsegi teologia, meg pontosabban a test-lelek-
szellem problematikajabol...


Salom-Eirene-Pax, Udv: Tommyca

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS