Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX AUTO 225
Copyright (C) HIX
1998-12-07
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Re: chiptuning ( 18 sor ) AUTO #221 (mind)  44 sor     (cikkei)
2 Re: fekezesi technikak ( 31 sor ) AUTO #222 (mind)  41 sor     (cikkei)
3 Re: Fek ( 50 sor ) AUTO #224 (mind)  22 sor     (cikkei)
4 Taviranyitas (mind)  33 sor     (cikkei)
5 Re:surlodas (mind)  24 sor     (cikkei)
6 Zseles akkumulator (mind)  38 sor     (cikkei)
7 Dunlop gumik (mind)  11 sor     (cikkei)
8 Isuzu Trooper, Nissan Patrol , Ford Scorpio (mind)  7 sor     (cikkei)
9 "Kotta" (mind)  13 sor     (cikkei)
10 Sziasztok (mind)  18 sor     (cikkei)
11 Bocsanatkeres es fekezhetoseg (mind)  109 sor     (cikkei)
12 Fekezes+akku toltese (mind)  125 sor     (cikkei)
13 Fekezz Malvin, jon a kanyar! (mind)  87 sor     (cikkei)
14 Re: Seat - Porsche?? (mind)  12 sor     (cikkei)
15 AutoClassic honlap (mind)  11 sor     (cikkei)
16 Ex auto-formak, most 4-ajtos kupe (mind)  13 sor     (cikkei)
17 holanc (mind)  10 sor     (cikkei)
18 fogyasztasmero (mind)  14 sor     (cikkei)
19 inditokabel (mind)  20 sor     (cikkei)
20 Re: Seat - Porsche?? (mind)  13 sor     (cikkei)
21 re autonevek (mind)  29 sor     (cikkei)
22 Inditas (mind)  17 sor     (cikkei)
23 fék probléma, elektronikus gyujtas... (mind)  36 sor     (cikkei)

+ - Re: chiptuning ( 18 sor ) AUTO #221 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

On Thu, 3 Dec 1998  wrote:

> Sziasztok!
> > =======================================================
> Hat igen, ez a chiptuning engem is mindig foglalkoztatott. Szerintem ha csak 
a
> csucsteljesitmenyt nezzuk, akkor ez mindenfele extra elektronika nelkul
> elerheto

Kicsit vitatkoznek. A Chiptuningot utalom, ket okbol:
- magyarorszagon divat, de akik csinaljak (tisztelet a kivetelnek) csak
ezt csinaljak, nem fesulik hozza motort
- igazi eredmenyt nem lehet vele elerni, a hozza nem ertok altal vegzett
"tuning" tobbszor ront, mint javit. Pelda: elrontja motor kis
fordulatszamon, ici-picit esetleg javit a nagyon, igy 3500-4000 kornyeken
hirtelen jon meg az ero -> azt erzi, hogy erosebb lett az autoja, pedig
csak nehezebben vezetheto.

Az elogyujtas megfelelo hangolasa roppant fontos, es ez nagyon nehez
allandoan valtozo korulmenyek kozott (fordulatszam ,terheles). Az utcai
auto elektronikaja nem sportcelokra keszult. A chiptuning reven valamit
lehet javitani, de csak az elogyujtas erteken, es nem a szabalyazozas
modjaban es celjaban!

A befecskendezes onmagaban nem csodaszer, de ha megfelelo idozitessel
vegezzuk, akkor kb 3% nyomateknovekedest okoz, igaz, az el nem egett 
szenhidrogen kibocsatas ekkor kicsit megno.
Ha a befecskendezo szelepeket elvisszok a csivocso elejere (es persze
egyenes, hengerenkent kulon allo, megfelelo hosszusagut hasznalunk,
tovabbi javulas erheto el. Azonban az utcai elektronikak nem birjak
lekezelni ezt az allapotot, mivel a gyorsitaskor igy joval bonyolultabb a
vezerles.

Szerintem a legtobb (meg verseny) alkalmazasnal is fontosabb a jo
vezethetoseg, mint a csucsteljesitmeny. Inkabb legyen 5-10%-al kisebb a
csucsteljesitmenyem, de jol reagalo a motor.
Ehhez pedig nagyon jo vezerles kell ,amit a mai utcai autokhoz keszult
elektronikak nem biztositanak, mivel nem az a dolguk.

Udv,
-=Lajbi=--------------------------------------------------------------------
 LAJBER Zoltan                     http://jht.gau.hu/~lajbi
 GATE Jarmu- es Hotechnika Tanszek                        http://jht.gau.hu
 A member of HuLUG                           http://mlf.linux.rulez.org/mlf
+ - Re: fekezesi technikak ( 31 sor ) AUTO #222 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

On Fri, 4 Dec 1998  wrote:

> Motoron ugy illik fekezni, hogy teljesen visszaveszed a gazt, es a hatso
> feket addig nyomod, mig erzed, hogy mar nem forog szinkronban a kerek a
> sebesseghez kepest. Kozben persze fekezel az elso fekkel is, es ahogy

En inkabb azt mondom, hogy a motoron az elso fek a fek, a hatso meg jo
hogy van, pl lampanal nem gurulsz el.

> noveled az elso kerekre hato erot ugy csokkented a hatso fekerot. De
> mindig a hatso fekkel kell elkezdeni a fekezest, esetleg egyszerre a
> kettovel. Gazt adni azert nincs ertelme, mert megeshet, hogy lefullad a
> motor (ez masodlagos egy veszfekezesnel). Durvabb esetben lancszakadas is
> lehet.

Gazadastol? Hmm, inkabb ha nem adok gazt,a fek meg blokkolja a kereket,
akkor fullad le a motor.
 
> > autonal az a baj, hogy a legtobbnel nem is lehet a feket es gazt egyszerre
> > nyomni, mert nincs hely, vagy nem jo a pedal elrendezes.
> 
> Egyszerre? Es hogy teszed meg olyan "autonal" ezt, ahol a kormanyoszlop
> bal olbalan van a kuplung, es a jobb felen meg a gaz es a fek? En anno ugy

Sehogy, de nem is veszek meg olyan autot.

> tanultam, hogy atteszem a labam a gazrol a fekre... ez a legnagyobb
> hatrany az autonal pl. a motoroz kepest, mert idobe telik, amig
> visszaengeded a gazt, es ralepsz a fekre. Sok esetben ez joval tobb ido,
> mint a fekkesedelmi ido.

Sokmindent tanitanak egy kezdonek. pl azt, hogy kanyarban nem valtunk
sebesseget, meg hasonlokat. De ha egy szeles utra fordulsz ki, akkor
vagy 1-esben cammogsz vegig, vagy szetporgeted a motort, vagy felvaltasz
kettesbe.  

Udv,
-=Lajbi=--------------------------------------------------------------------
 LAJBER Zoltan                     http://jht.gau.hu/~lajbi
 GATE Jarmu- es Hotechnika Tanszek                        http://jht.gau.hu
 A member of HuLUG                           http://mlf.linux.rulez.org/mlf
+ - Re: Fek ( 50 sor ) AUTO #224 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

On Sun, 6 Dec 1998  wrote:

> anyagi minosegu es simasagu feluletek kozott megkozelitoleg fuggetlen az
> erintkezo feluletek nagysagatol. (Holics Laszlo:Fizika I.)
> Ha nem szamitana a felulet nagysaga, akkor vastagabb gumi  eseten nem none
> a fogyasztas.
> Nem kene a hatso kerkeket is fekezni, minek, hisz ugy se szamit ha a
> feluletet noveljuk?

CSak kerdezek:
Ha a surlodo ero nem fugg a felulettol (egyebkent igy nem igaz, a kerek
nem csak surlodik), akkor miert erdemes fekezni a hatso kereket?
Segitseg:
Tegyuk fel, hogy egy kerekre a jarmu tomegenek negyede jut. Ha csak az
elso kereket fekezem, akkor a jarmu tomegenek felet hasznalom arra, hogy
surlodo erot hozzon letre...

Udv, 
-=Lajbi=--------------------------------------------------------------------
 LAJBER Zoltan                     http://jht.gau.hu/~lajbi
 GATE Jarmu- es Hotechnika Tanszek                        http://jht.gau.hu
 A member of HuLUG                           http://mlf.linux.rulez.org/mlf
+ - Taviranyitas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>Felado :  [Hungary]
>        Az utobbi idoben eleg sokan irtak,
>hogy taviranyitoval vezerelt kozponti zarat
>keresnek. Az igaz, hogy nagyon kenyelmes
>dolog egy gombnyomassal be/ki kapcsolni
>a riasztot es a kozponti zarat, de ne felejtse-
>tek el a kovetkezoket:
>        Az arra "szakosodott" autotolvajoknak
>ma mar nem problema egy radios taviranyito
>kodjanak lemasolasa. Ha ez sikeres, akkor
>Az ugrokodos rendszer biztonsagosabb, mint
>a fixkodos, ennek ellenere hasznosabb nem
>osszevonni a funkciokat. 
Meg mielott barki : az ugrokodos taviranyitok
kodjanak masolasaval nem lehet semmit kinyitni.
Ezert talaltak ki az ugrokodot. Ha valaki ugy erzi
az is megfejtheto, annak megadom a lehetoseget a probara.

>Mellesleg az autotol-
>vajok oldalan van az a teny, hogy a mai autok
>nagy reszenel az ajtokulcs, a tanksapka kulcs
>es az inditokulcs ugyanaz.
Itt van a kutya elasva, igy lopjak el az autokat
nem az ugrokod feltoresevel. Az inditokulcs sajna fixkodos
es eleg konnyen masolhato. Ezert akinek van mit feltenie
az epp az ellenkezojet szokta valasztani gumimaci tanacsanak.
Taviranyitos kozpontizarat (riasztot) szereltet be
az autojaba es kiszedi, ledugozza az ajtozarakat!

udv,
***********************************
    Akos   
***********************************
+ - Re:surlodas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>A fizika konyv egesz pontosan ugy fogalmaz, hogy a surlodo ero 
     >nagysaga ugyanolyan anyagi minosegu es simasagu feluletek kozott 
     >megkozelitoleg fuggetlen az erintkezo feluletek nagysagatol. (Holics 
     >Laszlo:Fizika I.)
     
     Ezek alapjan valoban nem lenne ertelme szelesebb gumikat kesziteni 
     egyre nagyobb bordakkal. De!. A gumi es az aszfalt kozott nem egyszeru 
     surlodas van. A gumi rugalmassaga folytan felveszi az aszfalt feluleti 
     egyenetlensegeit es kicsit a fogaskerekekhez hasonloan kapaszkodik 
     bele. Persze ennek vannak hatarai: tul drasztikus fekezes ledaralja a 
     gumit. Ebben az esetben a gumi szivossaganak novelesevel (vagyis hogy 
     a ledorzsolodo anyagdarabok mekkora erore valnak le) lehet novelni a 
     fekezes hatekonysagat. Az uveglapon viszont ez a gumi is ugyanakkor 
     fog megcsuszni. Ha azt akarjuk, hogy az uveglapon is jobban tapadjon, 
     akkor lagyabba kell tenni, ez viszont altalaban az elobb emlitett 
     ledorzsolodes elleni szivossag rovasara megy. Megint mas tulajdonsagok 
     kellenek a vizes feluleten torteno jo tapadashoz. Itt a megfelelo 
     vizelvezeto vajatok csodakra kepesek. Ezek utan nem csoda, hogy a fent 
     idezett fizikai torveny, ami igazabol a sima feluletu teglara 
     vonatkozik, nem igazan ingatja meg a kerekabroncs-gyartokat abban, 
     hogy ujabb es ujabb megoldasokat es anyagokat talaljanak ki.
     Az idezet a vonatkerekekre kozelitoleg jol alkalmazhato.
     
     udv. Tomasz
+ - Zseles akkumulator (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

 Tavol alljon tolem a kotozkodes, de azert vannak itt hibak sorban.

>>vizbeonto nyilas. A koznyelv zselatinos akkunak hivja.
>>Igaz lehet ez ? En ketlem. Nem tudom.
>>Szerintetek ?
>Zseles akku letezik, csak nagyon draga. Tul keppen nincs is benne zsele.

 Annyira azert nem draga, ha figyelembe vesszuk azt a tenyt, hogy
 tenyleg semmi dolgunk vele, ha megfeleloen hasznaljuk. Erre jo 
 pelda aposom ex Kadettje amit mar zseles akksival vett. Kb 2 eves
 lehetett es a nala toltott 4 ev alatt hozza se nyult se tolto se semmi.
 A -20 C ben is konnyeden mozditotta meg a motort es ha nem latom a 
 sajat szememmel, akkor megkerdojeleznem en magam is. Mikor eladta az
 autot kb 6 eves lehetett az akksi, de ez sem teljesitmenyeben sem 
 allapotaban nem latszott. Igy tala nem tunik draganak.

>A kensav es desztillalt viz elegyet egy uvegszovetszeru anyaggal itatjak fel,
>igy az nem folyekony allapotban talalhato meg benne.
>Amit a koznyelv zselesnek hiv, az tul. keppen csak gondozasmentes. Is-

 A gondozasmentes es a zseles akksi nem egy es ugyanaz a fogalaom!

>mertetojele, hogy a tetejen van egy kis allapotjelzo bizgentyu. De ezekbe

 Az a kis allapotjelzo az ismertetoje a zseles akksinak, ami persze 
 gondozasmentes, de a gondozasmentes nem feltetlenul zseles.

>is kell deszt. viz, csak ritkabban.

 Azt azert elmeselhetned, hogy hol ontessz Te a zseles akksiba vizet, 
 mikor erre semmi lehetoseged sincs. Tudtomman nem is szabad babralni. 
 Ugynevezett bolondbiztos akksi. Annyi a dolgunk vele, hogy, hasznaljuk, 
 ha piros az indikator akkor elvinni egy lerakoba es venni egy masikat.


        Rob.
+ - Dunlop gumik (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hello Auto,
  En kb 2 szezon ota hasznalok ilyet. Szinten Honda Civicen van (4a)
  es eszmletlenul jo (=indulaskor majdnem Nokian, kanyarban jobb is)
  Csak ajanlani tudom, ha van ra penzed
  

Best regards,
 Mark                          mailto:

"The decay of the Western civilization begun with
  Pierce Brosnan's first James Bond movie"
+ - Isuzu Trooper, Nissan Patrol , Ford Scorpio (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hi dear autosok !

     Alabbi markakra kerek ajanlatokat tanacsot stb ha kapacitasotok van
     ra. Valami ilyet sueretnek vasarolni. Minden infot szivesen varok.
     Ami lenyeges: Ar, evj, fogyasztas, gumik, muszaki, allapot.
     Ha valaki nem akarja eladni de tud tanacsot adni hibaival kapcsolatban
     az is irjon.
+ - "Kotta" (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok !

  Honda Accord Aerodeck 1986 2000 ccm kat. autohoz kellene leiras, javitasi
kezikonyv, ill. 
barmilyen info, ha lehet, magyarul. 
  Ha valaki rendelkezik ilyennel, vagy biztosan tudja, hogy hol lehet
beszerezni, segitsen mert 
a labam mar a foldig kopott, minden eredmeny nelkul.

                     Pit
**********************PIT************************
*             mailto:         * 
**************************************************
+ - Sziasztok (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>>>
Egyre tobb erdekes valtozat kezd kialakulni az akksik toltesere.....
A  legfontosabb, hogy nincs olyan, hogy toltofeszultseg, mert az akksit
konstans arammal toltjuk!
van neki a szep kisulesi gorbeje.. ahhoz,. hogy ugyanaoz az uton legyen
visszavezetve a teljes toltottseghez, ahhoz az kell, hogy allando legyen a
toltoaram..... amikor eleri azt a 14.4 V koruli erteket, akkor van a gorbe
tetejen, akkor kell lekapcsolni a toltot...
Aki nem hiszi.. ki lehet merni pontosan az egeszet.....
>>>

Hat ezt gyorsan felejtse el mindenki, mert teljesen abszurd !

1. Hogyha egy percig oninditozol (tobb reszletben), akkor
ugyan akkora arammal kell tolteni az aksit ? (40-80 A)
2. Szerinted mi az a csepptoltes es mire valo ?

Zotya
+ - Bocsanatkeres es fekezhetoseg (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok !

>>> Mint tudjuk a benzinmotor kb 0.8 - 1.3
>>> legfeleslegtenyezoig uzemel.
>> Itt kevered a diesel motor legfelesleg tenyezojet a benzinmotor
>> 1: 11 koruli benzin levego aranyaval.
Erre valaszolta Horvath Akos:
>Te kevered! Amit te irsz, az max. _LEGFELESLEG_ lehet. Amit o, az
>_LEGFELESLEG TENYEZO (LAMBDA)_. Az meg pontosan ennyi, bar a katalizator
>miatt gyakorlatilag a 0,98-1,02 tartomanyban tartjak.

Koszi a helyesbitest. Itt valoban hianyzanak az alapok. Akkor
legyszives magyarazd el, hogy pontosan mi az a legfelesleg tenyezo !
Azon kivul mi az amit te a dieselnel legfeleslegnek nevezel.
Elore is koszonom, hogy segitesz nehany fogalmat tisztazni szamomra !
LLacitol is bocsanatot kerek !

Most pedig vitank Molnar Balazzsal !

> Latom nagyon szivedre vetted amiket irogattam.
Nem tulsagosan, de errol mar irtam.
> Ha mar itt tartok, nem gondoltal meg arra, hogy a reszvetel az orakon
> es az otos osztalyzat nem jelent tul sok mindent?;-) A "hivatalos papir"
nem
> jelent tul sokat ha mar "nem emlekszel".;-) Sertodni meg ne tessek.
Ez igy igaz. Ezt en is irtam.

> A fekezhetoseg FUGG a tomegtol "meg" a fizika szerint is!
> Minden mozgasban levo testnek van impulzusa I=mv . Ez sok mindent >
meghataroz
> egy auto eleteben. Ugyanis a feknek ezt az impulzust kell felemesztenie.
> Vagy mas oldalrol E=1/2 mv^2 ez is a az autot irja le es ezt a mozgasi
> energiat is a feknek kell felemesztenie. Latod mindenhol szerepel a
tomeg.
> Ugyanazon autonal ugyanolyan
> korulmenyek kozott is szamit ha az auto 100-200 kg-mal nehezebb, mert
> megpakoltad.
> A fizika konyv egesz pontosan ugy fogalmaz, hogy a surlodo ero nagysaga
> ugyanolyan
> anyagi minosegu es simasagu feluletek kozott megkozelitoleg fuggetlen az
> erintkezo feluletek nagysagatol. (Holics Laszlo:Fizika I.)
Ez mind igy van ahogy irtad ! Kiveve azt a mondatot, hogy:
> A fekezhetoseg FUGG a tomegtol "meg" a fizika szerint is!

> Ha nem szamitana a felulet nagysaga, akkor vastagabb gumi  eseten nem
none
> a fogyasztas.
Szelesebb gumi eseten a fogyasztasnovekedes legfobb oka a nagyobb 
legellenallas.

> Nem kene a hatso kerkeket is fekezni, minek, hisz ugy se szamit ha a
> feluletet noveljuk?
Csak a nem teljesen azonos utfelulet miatt elszallnal valamelyik oldalra.

> A negykerekhajtas se jelentene elonyt.
Nem is jelent ma sem semmit, ha nem lenne differencialzar.
Illetve, ahol a differencialmunek eleg nagy a belso surlodasa nem 
teljesen korrektul osztja szet a nyumatekot a kerekek kozott es
emiatt valami keves nyomatekot megis ki tud fejteni a nem csuszo 
kerek. A belso surlodas miatt is nagyobb a negykerek hajtasu
jarmuvek fogyasztasa, + nagyobb tomeg.

> A teli guminak se lenne ertelme,
> mert ugyan a teli guminak tobbszor nagyobb a felulete mint a nyarinak a
sok
> lamella miatt, de akkor az is csak azert van,
> hogy jobban huljon, mert nem szamit  a surlodo felulet nagysaga?
A lamella nem ott noveli a feluletet, ahol a gumi az uttal erintkezik.
A sok lamella csokkenti a feluletet ! Lasd F1 "szaraz" gumi.
Nincs egyetlen lamellaja sem.
Jusson eszedbe a lapatkerekes gozhajo. A hogumik valami hasonlo elven
mukodnek. Illetve otvozik a normal nyari gumi surlodasat a 
"lapatolassal". (Ez egeszen erdekes kezd lenni. Most rafogtam a
szilard halmazallapotu hora, hogy van viszkozitasa. :-)  )
> Meg en is csak azert ereztem,
> hogy jobb a fek (rovidebb a fekut) miutan lecsereltem 175-os gumikat
195-re
> mert jobban hult?
Ezt csak erezted. Talan az optikai tuninghoz hasonlithatom.
Ez igaz arra is, hogy nehanyan ajnaroztak a PH Premium izzot.
Vettem en is 2-t. Ha masik uj egot hasznaltam volna, talan az is
okozott volna ennyi fenyerovaltozast.
A legtobbet az er ha lepucolom a fenyszoro uveget kivulrol.

> Ez valahol santit nem gondolod?
> Amirol te irsz az az elmeleti fizika, es nincs tul sok koze a
gyakorlathoz.
Miota van kulonbozo fizika az elmeleti es a gyakorlati oldalon ?
Legfeljebb a figyelembe vett tenyezok szamaban lehet kulonbseg.
De az mar hiba !

> Lehet hogy a teglatest alaku targynal  nem szamit ha magara hagyva 
> a lejton mekkora felulet erintlkezik a lejto
> sikjaval, de itt picit mas a helyzet.
Igen mas ! Errol irtam mar nehany szammal ezelott.
Most akkor kicsit maskepp. A felulet merete csak homersekletvaltozas
miatt szamit. Az 1 negyzetcentimeteres feluleten erintkezo
gumi hamarabb kigyullad, mint a 100 negyzetcentimeteren
erintkezo. A gumi maskepp tapad kulonbozo homersekleteken.
Te energiakat emlitesz fent. Az energia hove alakul, ha lefekezed a
kocsit. A ho egy resze a fekberendezesben, masik resze pedig az
uton es a gumikon keletkezik. Ha mint fentebb dobalozol
a kepletekkel a tomegtol fuggne a fekezhetoseg, akkor a sebessegtol
is. Miota fugg a sebessegtol a fekezhetoseg ? Megmondom.
Amiota legellenallas van. Mert az fekezi az autot.
A bizonyitasod nem jo ! Sorlimit miatt az en bizonyitasomra meg
varni kell, vagy nezd meg ujra a 218-as szamot !

Udv. Tibi
+ - Fekezes+akku toltese (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> Felado :  [Hungary]
> Temakor: Fek ( 50 sor )

Az impulzusvektorrol irt bekezdes maradektalanul igaz. A 
tobbihez viszont hozzafuznek egy-ket gondolatot.

> A fizika konyv egesz pontosan ugy fogalmaz, hogy a 
surlodo
> ero nagysaga
> ugyanolyan
> anyagi minosegu es simasagu feluletek kozott
> megkozelitoleg fuggetlen az
> erintkezo feluletek nagysagatol. (Holics Laszlo:Fizika 
I.)
>
Aha, csak ne felejtuk el, hogy a ket felulet kozul az egyik 
(gumi) folyamatos deformaciot szenved, tovabba megvaltozik 
az allaga is a melegedes hatasara.

> Ha nem szamitana a felulet nagysaga, akkor vastagabb gumi
>  eseten nem none
> a fogyasztas.

Stop! Ez a gordulesei ellenallas ami a egy egyuthatotol 
fugg az pedig a gumi fuggvenyeben valtozik.

> Nem kene a hatso kerkeket is fekezni, minek, hisz ugy se
> szamit ha a
> feluletet noveljuk?

Extrem esetben a hatso kerekre hato osszenyomo ero eleri a 
nullat a sulypont eloretolodasa miatt. Ekkor a fekero is 
nulla ami a kereken ebred.

> A negykerekhajtas se jelentene elonyt. A teli guminak se
> lenne ertelme,

A negykerekmeghajtas egyik elonye, hogy minden kerek 
kapcsolatban van a masikkal, tovabba differencialmuvek 
belso surlodasa miatt feligmeddig blokkolasgatlokent 
mukodik.

> mert ugyan a teli guminak tobbszor nagyobb a felulete 
mint
> a nyarinak a sok

A konkret, utfelulettel erintkezo felulete nemhogy nagyobb 
hanem kissebb. (a slick-nek a legnagyobb de az nemigazan jo 
telire ). A kutya ott van elasva, hogy van hely a gumi 
profiljaban a kiszoritott honak, es a nagy bordak miatt 
alakzaro kapcsolatot hoz letre az ut illetve a kerek 
kozott. Amikor pedig elfordul a gumi akkor a rugalmassaga 
miatt illetve a profil alakja miatt kihullik a beagyazodott 
ho. Es ezert nem is alkalmas nyarra, mert kisebb a felulete 
illetve lacsonyabb homersekleten dolgozik.

> lamella miatt, de akkor az is csak azert van,
> hogy jobban huljon, mert nem szamit  a surlodo felulet
> nagysaga? Meg en is
> csak azert ereztem,
> hogy jobb a fek (rovidebb a fekut) miutan lecsereltem 
175-
> os gumikat 195-re
> mert jobban hult?

Igy van, azaz nem valtoztak meg a gumi parameterei, nem 
melegedett fel, stb.
Alapvetoen igaz amit irtal csak fontosnak tartottam 
kiegesziteni.

> --------------------------------------------------------  
----------------------
> Felado :  [Hungary]
> Temakor: akku toltese ( 19 sor )
>
> Egyre tobb erdekes valtozat kezd kialakulni az akksik
> toltesere.....

Merhogy tobb van.Szamszerint ket fele.
1. Feszultseg jellegu toltes (igy tolt az autoban a 
feszultsegsabalyzo)
2. Aram jellegu toltes (igy tolt a mezei akksitolto)

> A  legfontosabb, hogy nincs olyan, hogy toltofeszultseg,
> mert az akksit konstans arammal toltjuk!

A 2.esetben mint irtam fent.

> van neki a szep kisulesi gorbeje.. ahhoz,. hogy ugyanaoz
> az uton legyen
> visszavezetve a teljes toltottseghez, ahhoz az kell, hogy
> allando legyen a
> toltoaram..... amikor eleri azt a 14.4 V koruli erteket,
> akkor van a gorbe
> tetejen, akkor kell lekapcsolni a toltot...
> Aki nem hiszi.. ki lehet merni pontosan az egeszet.....

Ki, az biztos, de nagyon leegyszerusited a dolgokat.
A kisutesi es a toltesi gorbek nem fedik egymast! Ha 
kisutom az aksit 1A val 1 oran keresztul es megmerem a 
feszultseget alacsonyabb erteket kapok mintha ezutan 1 
oraval ujra megmerem. Ha a toltottsegnek ugyanezt a pontjat 
lentrol kozelitem meg akkor pedig magasabb feszultseg 
erteket kapok. Van ugyanis 3 db jelleggorbe. : nyugalmi 
kisutesi, toltesi. A kisutesi a nyugalmi alatt, a toltesi 
felette halad.

- Az aram jellegu toltoben feszultseg korlatozas van azaz 
ha elered a 14,4 v-ot akkor lekapcsol.
- A feszultseg jellegu toltoben pedig aram korlatozas van 
azaz korlatozza a maximalis toltoaramot a beallitott 
ertekre (kpacitas/10 ora).

Jobb toltok egyebkent az akkumolator karakterisztikajat 
figyelmbe veve valtoztatjak a toltoaram erteket a 
feszultseg fuggvenyeben, sot merik az akksi homersekletet 
is.

Ajanlok minden erdeklodo es beleszolo figyelmebe barmilyen 
autovillamossagtan tankonyvet a temaban.  Tessek elolvasni 
mielott hozzaszolunk!

Udv,

GaborZs
+ - Fekezz Malvin, jon a kanyar! (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Tisztelt Motorizalt Nemzedek!
     
     
     Fek ugyben komoly kavarodas van, annyi szent. Na, akkor en is 
     beleroffentem a magam elmeletet.
     
     Eloszor lassuk az elmeleti fizikai reszt, hogy tudjuk melyik 
     kemencetol indulunk el.
     
     >A fekezhetoseg FUGG a tomegtol "meg" a fizika szerint is!
     
     Nem! Lasd kesobb!
     
     >Minden mozgasban levo testnek van impulzusa I=mv . Ez sok mindent 
     >meghataroz  egy auto eleteben. Ugyanis a feknek ezt az impulzust kell 
     >felemesztenie. Vagy mas oldalrol E=1/2 mv^2 ez is a az autot irja le 
     >es ezt a mozgasi energiat is a feknek kell felemesztenie. 
     
     Ez igy igaz, de az impulzust ne keverjuk ide, az esetleg utkozes sza-
     molasanal segit bennunket, de nem a fekezesnel.
     
     Legyen m=const. tomegu autonk v=const. kezdosebesseggel es a kerek 
     tapadasi surlodasi egyutthatoja x=const. Elnezest, biztos van 
     szabvanyos betujele ennek is de hat meg en is felejtek ;-)
     Ja, legyen a gravitacios gyorsulas nalunk g=const. (9,81m/sec^2).
     
     A fekezes vegere a sebessegunk 0 m/sec, ami azt jelenti, hogy a 
     feltetelezett konstans fekezo ero s uton felemesztette a teljes 
     mozgasi energiajat a rendszernek. Azaz:
     
     1/2mv^2 = Fs  Mivel F (a fekezoero) = xmg es a konstans gyorsulas
     (azaz lassulas) alatt megtett ut 1/2at^2 . Mivel a gyorsulas 
     kifejezheto a=F/m -el igy adodik
     
     1/2 m v^2 = (xmg) 1/2 F/m t^2 azaz 1/2 m v^2 = 1/2 (xmg) (xmg)/m t^2 .
     
     Kis kozepiskolas algebralkodas utan adodik ( 1/2 elszall, jobboldalon 
     egy m marad ami a baloldallal szinten elszall) v^2 = (xg)^2 t^2 .
     
     Magyaran megvan az ido ameddig a kocsi sebessege 0-ra csokken. Es mit 
     ad az Uristen, m sehol sincsen benne, amit persze el is vartunk!
     (Ha elszamoltam magam ugyis ram szoltok ;-) )
     
     >Latod mindenhol szerepel a tomeg. Ugyanazon autonal ugyanolyan 
     
     Az hogy szerepel meg koze van a dologhoz ket kulonbozo kijelentes. 
     Tartalmilag.
     
     >korulmenyek kozott is szamit ha az auto 100-200 kg-mal nehezebb, mert
     >megpakoltad. A fizika konyv egesz pontosan ugy fogalmaz, hogy a 
     
     Na, itt jon esetleg a valos, muszaki fizika. Szoltak mar regebben 
     masok a dinamikus atterhelodesrol vagy micsodarol es hasonlokrol.
     En ugy tudom, hogy a fek egy adott nagysagu teljesitmenyt (kvazi 
     "fekerot") tud elemeszteni. Ha a nagymamaval megpakoltt verda 
     lassabban all meg az csak azt jelenti, hogy a fekrendszer "ereje" 
     korlatos. Ha ui. a kerekek nem csusznak meg nem jutottunk el a 
     fekerovel a tapadas/csuszas hataraig. Marpedig az elejetol fogva a 
     kerek-ut viszonyrol volt szo. Itt lehet, hogy mar nem valosat mondok, 
     mert csak az elmeleti fizikai dolgokat ragtam at jobban.
     
     >Ha nem szamitana a felulet nagysaga, akkor vastagabb gumi  eseten nem 
     >none a fogyasztas. Nem kene a hatso kerkeket is fekezni, minek, hisz 
     >ugy se szamit ha a feluletet noveljuk? 
     
     Biztos vagy Te abban, hogy nem kevered a kerek tapadasat a gumikopeny 
     gordulesi (deformacio stb.) ellenallasaval?
     
     >Nem kene a hatso kerkeket is fekezni, minek, hisz ugy se szamit ha a
     >feluletet noveljuk?  A negykerekhajtas se jelentene elonyt. 
     
     Ne trefalkozzunk keremszepen!  Az auto altalaban 4 kereken all. Ha KET 
     hajtott kerekem van akkor KET tapadasnyi tartalekom van a gyorsitas- 
     hoz/lassitashoz. Ha NEGY kerekre osztom el a motor forgatonyomatekabol 
     szarmazo erot akkor meg ugyebar...
     
     >A teli guminak se lenne ertelme, mert ugyan a teli guminak tobbszor 
     >nagyobb a felulete mint a nyarinak a sok lamella miatt, de akkor az 
     
     A lamella teljesen mas miatt van szerintem es mar arrol is volt szo, 
     hogy az okosok szerint telen jobb  a virsli gumi.
     
     >De hidd el ez igy van!
     
     Kit erdekel, hogy mi mit hiszunk? ;-))
     
     SaZ
+ - Re: Seat - Porsche?? (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> Csak egy rovid kerdes: (megerositest varva)
> -Regebben (kb 10 eve vagy tobb) volt-e olyan Seat (ha jol emlekszem
> Ibiza, de lehet, hogy minden modell), amelyik Porsche motorral keszult??

Egy hete ilyennel autozom (muszaly: a BX-et osszetortem), hat eleg 
fapados, pedig ez a GL valtozat. A motorra valoban ra van irva, hogy 
PORSE DIZAJN, de nem tudom mit csinaltak ok rajta...
Ez 7 eves, mint a Citroen BX-em, kb. annyit is futott, gyari 
konnyufem felnik vannak rajta, gyonyoru a fenyezese, ugy osszessegeben 
nagyon szep kis auto, megsem cserelnek...

Joebacsi
+ - AutoClassic honlap (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Udv!
Elkeszult az AutoClassic regi autokkal, motorokkal foglalkozo magazin
honlapjanak uj valtozata. Erdekessegek, mint Trabant tortenet, meg
hasonlok mellett gazdag klubinformacios resz es aprohirdetes - on-line
hirdetesfelvetellel.
http://www.net.hu/autoclassic/
http://www.hungary.com/autoclassic/

Udvozlettel,
Negyesi Pal
Szerkeszto
+ - Ex auto-formak, most 4-ajtos kupe (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Udv!
Mivel olvasom, hogy valaki nem tud elkepzelni 4-ajtos coupe-t vagy kupe't
(eredeti vagy magyaros irasmod) ezert elozo egyszavas valaszomat ki kell
egeszitenem.
A negyajtos kupe mint olyan vadonatuj talalmany. Meg nem sok futkoraszik
belole, a Mazda csinalt mar ilyet. Ha valaki fotot szeretne latni
negyajtos
kuperol a Sport Auto 1997/2 (minden szentnek maga fele hajlik a keze)
kozolt egy kepet Mercury MC2-rol.

Tisztelettel,
Negyesi Pal
Szerkeszto, AutoClassic
+ - holanc (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Nalunk is beutott a ho, raadasul a Pilis mellekutait elvileg sem
takaritjak,
igy aztan kozonseges autoval meg sem erdemes probalni. A gumis azt
mondta, hogy a kozonseges holanc csak a friss hora jo, az ilyen letaposott
jegen (mert valojaban tiszta jeg) az sem hasznal mert megcsuszik. Ellenben
ajanlott igen draga (hogy pontosan mennyi azt nem tudom) szoges holancot,
ami allitolag erre is jo.
Van ezzel kapcsolatban valakinek tapasztalat?

Udv: Afonya (Renault Kangoo 1.2)
+ - fogyasztasmero (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!
Barci kerte az elozo  az 
infot ujra...

A BauMax auto reszlegen lattam egy beepitheto
fogyasztasmerot (muszer, elektronika, csovek,
rez csatlakozo szerelvenyek) ket marokban
elfer az egesz. Az ara kb.: 6500,- HUF.
Ezt a Pecsi BauMax -ban lattam, de gondolom
az aruhazlanc tobbi tagjaban is hasonlo az
arukeszlet. A cucc parametereit nem neztem
meg, mert nem akartam belole venni.

Udv.: Ponggi (Pecs) 
+ - inditokabel (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!
A minap vettem egy inditokabelt
(2,5m 90A) esetleges inditasi
indittatasbol. :)
A leirasban (nem pontosan idezek!)

1. a ket aksi + csatijat osszekotni
  a piros kabellel.
2. a ket aksi - csatijat osszekotni
  a fekete kabellel.
3. a segito kocsi motorjat inditani
4. a lemerult aksiju autot inditani
  (10s inditozas, 1perc pihenes:
    addig hul a kabel)

Nem lenne jobb a ket aksit azutan
osszekotni, miutan mar a segito
kocsinak jar a motorja?

Udv.: Ponggi (Pecs) 
+ - Re: Seat - Porsche?? (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>-Regebben (kb 10 eve vagy tobb) volt-e olyan Seat (ha jol emlekszem
>Ibiza, de lehet, hogy minden modell), amelyik Porsche motorral keszult??

Igen, volt. A VW egyuttmukodés elotti, utolso (szogletes) Ibiza 1.5 i
motorjat a Porshe motorfejlesztoi terveztek. (A katalizatoros valtozat
tudtommal 101 LE.)


    ..oo.......
  o................Egeer.......     mailto:


===
+ - re autonevek (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok

Az autonevekhez szeretnek egy kis kiegeszitest tenni:
  >roadster -> a coupe es cabrio sportossagat o"tvo"zo'' ujdonsag. 
  Valoban az lehetett valamikor a harmincas evekben.
  > buszlimuzin -> 3 karegoriaba oszthatok: kis, kozep, nagy(minibusz)
(kis: Renault Megane Scenic; kozep: VW Sharan; nagy: Ford Transit) 
 Itt az elso ilyen a Renault Espace volt. Amugy a legkisebb a Twingo,
kozep a Megane, nagyobb az Espace. En a Transitot nem sorolnam be az
egyteruek kategoriajaba, az mas. lsd Vanok / furgonok.
> "furgon" -> erre jobb nevet nem tudok, de korulirom: felig
szemelyauto, felig kisteherauto (pl: Opel Campo) 2/4 ajtos is lehet,
hatul platoval.
Hat igen, tokeletesen leirtad a pick-up-ot. Amit amugy furgonnak
nevezunk, annak a leglenyegesebb tulajdonsaga az, hogy a teljes
rakfelulet zart. Tehat furgon: 2-3 szemelyes, zart rakteru aruszallito
jarmu, igeny eseten az alvazat keszitik utasszallitasra alkalmasan is,
lsd Ford Transit, Volkswagen Transporter.
>Minden, ami 4 ajtos N E M Coupe. De azt nem >lehet elmondani, hogy
minden ami 2 ajtos, az coupe, gondolva pl a >cabriora. Tehat a coupe
lehet 2 vagy ad maximum 3 ajtos. >LASD: Renault Megane Coupe' (3a.)
>Visszaterve a 626-os mazda lehet lepcsos(4a.), illetve
ferdehatu(5a.).>De 626-os coupe 99.99%, hogy nem letezik...
Hat igen, Tehat LEHET 4 AJTOS kupe, lsd Mazda 323. Ebbol kovetkezoen
LEHET 5 AJTOS kupe is. A 626-os Mazdanak pedig 100%-osan van kupeja,
ezek a Mazda MX6 es a Xedos 6. Ezek alapja a 626-os. Pontosan ugyanugy,
mint az Opel Vectra kupeja a Calibra. A kupe nem az ajtok szamatol fugg,
hanem a teto vonalatol.
Udvozlettel, Papai Tamas
+ - Inditas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hello Hixautosok!
     
     Van egy megoldatlan gondom:
     Csak hideg motornal inditozaskor a motor nehany fordulatonkent 
     "megakad", megszorul. Olyan, mintha ferde lenne mondjuk az onindito 
     tengelye.
     Aztan altalaban egy ilyen "megakadas" utan szokott beindulni. Amikor 
     mar meleg a motor akkor mar minden rendben van.
     Letezhet, hogy ennyire dermedt az olaj? Vagy tenyleg ferde a tengely 
     (onindito), de meleg motornal mar nem szorul? Mi lehet a baja, es hogy 
     lehet orvosolni? Csereljem ki az inditomotort? Esetleg az autot?:)
     Vagy csak annyi lenne, hogy az aksi mar nem eleg eros es a hideg miatt 
     nehezen jaro alkatreszeket nem tudja mozgatni? De akkor miert csak 
     nehany fordulatonkent?
     Help!
     
     Chucky
+ - fék probléma, elektronikus gyujtas... (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Szijasztok!


Az alabbi kerdesben szeretnem a segitsegeteket kerni:
Minap a kovetkezo dolgot vettem eszre az automon. Raleptem a fekre,
mikozben
nyomtam a gázt is, es olyan 30-40-el haladhattam. Es a fekpedal utja
valami hihetetlenul
nagy volt. Fogott, fekezett, de majdnem teljesen padloig kellet nyomni a
pedalt. Ugyanakkor
ha normalisan hasznalom, teljesen normalisan mukodik. A kocsi Skoda
105S, es szervofek
van benne. Vajon mi lehet a dolgok mogott?

Más: regebben szo volt, hogy jelentos javulas okoz e az elektronikus
gyujtas.
Hat, nekem pozitiv tapasztalataim vannak vele: leginkabb az tetszik
benne, hogy
meg most is a minusz nehany fokban poccre indul a motor. Ezenkivul a
kozepes
fordulatszamok felett is erezhetoen jobban huz a motor. En az
elektronikus
gyujtassal egyidoben a gyertyakat is kicsereltem  Bosch Super 4-es
gyertyakra,
es igy a ketto egyutt hatarozattan bevalt. A fogyasztas is ugy tunik egy
kicsit lejjebb
ment, pontos erteket sajnos nem tudok mondani, ugyanis eppen rossz a
kilometeroram,
es hat igy azert nehez kiszamolni a fogyasztast. Apropo, nem tud valaki
egy olyan helyet,
ahol olcso penzert megcsinalnak a kilometeroramat?
Lenne egy elado hatso szelvedom is, ha valakit erdekelne....

Segitsegeteket elore is koszi

Ádám

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS