1. |
Reklamrol (mind) |
24 sor |
(cikkei) |
2. |
Re: *** HIX KULTURA *** #785 (mind) |
82 sor |
(cikkei) |
3. |
Re: reklamokrol, zenerol (mind) |
119 sor |
(cikkei) |
4. |
Meghivo (mind) |
5 sor |
(cikkei) |
|
+ - | Reklamrol (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Hogy is mondjam, hogy finom legyek - Minden banto szandek nelkul: ennyi
suletlenseget mar reg olvastam, ami itt reklam temaban pro es kontra
elhangzott. A reklam alapvetoen nem egy misztikus (egyeseknek talan
demonikus) dolog, hanem egy nagyon komoly tudomanyos es szellemi
apparatussal dolgozo szakma (persze kivetelek mindig vannak - de nem az a
lenyeg). Ennek a szakmanak csinjarol-binjarol kulonbozo fogasairol (akar a
villanyszerelesrol es a kerteszkedesrol) sok remek konyvben (kozte
tankonyvekben is!) lehet tajekozodni annak, aki veszi a faradsagot maganak.
Sot, a hazai szakmanak nagyon szinvonalas havilapja is van, ugy hivjak
Kreativ magazin (bar ujsagosnal nem lehet kapni, de a Geomedia kiadonal
elolehet ra fizetni - nem sokkal dragabb mint mondjuk a Readers Digest es
legalabb olyan erdekes) Tartalomjegyzek az Interneten: www.kreativ.hu
Csak kapasbol nehany konyv - nem csak szigoru tudomanyos munkak erdekes
olvasmanyok is egyben. Elliot Aronson-Anthony Pratkanis: A rabeszelogep,
Elliot Aronson: A tarsas leny - tomegkommunikacioval foglalkozo fejezete,
Hartai Laszlo-Muhi Klara: Mozgokepkultura es Mediaismeret (kozepiskolai
tankonyv!) David Ogilvy: A reklamrol es meg lehetne tovabb folytatni a sort
- ha valakinek meg eszebe jut, kerem, tegye meg!
Mert vitatkozni, beszelgetni tenyleg kellene a reklamrol, hiszen
hihetetlenul fontos - atszovi eletunket es meghatarozza alapveto
donteseinket. De nem babonak es kozhiedelmek szintjen, hanem legalabb az
elemi ismeretek birtokaban.
Udvozlettel: Debreczeni Laszlo
|
+ - | Re: *** HIX KULTURA *** #785 (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
> =======================================================
> Felado : [Hungary]
> Temakor: Re: Koszones ( 45 sor )
> Idopont: Tue Feb 2 02:21:54 EST 1999 KULTURA #785
> - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
>
> Sz'asztok!
>
>
> : vmagdi irta:
> "Mar megbocsass de azt gondoltam, hogy tul vagy a nagycsoporton es
> elmultal mar 6 eves."
>
> Nyert! Tenyleg elmultam. :-) Viszont tovabbra is vallom: nem en irok
> gyerekes dolgokat!
> Talan, a gyerekes nem is legmegfelelobb jelzo...
ez igaz. A legkisebb lanyom se fejtegetne ezeket a dolgokat. Igaz o 15
eves :))))))
>
> Ime nehany ujabb gyongyszem:
>
> "Barmilyen okos is lehet valaki, ha a tudasat nem kivanja megosztani a
> kozosseggel, hanem szigoruan maganak tartja azt amit birtokol...legyen ez
> barmilyen ertek, ....akar egy jonapot..."
>
> Hat igen, a "jonapot" komoly tudast feltetelez, es ha kimondod, akkor
> ertekes informaciot tovabbitasz embertarsaidnak. Jaj!
Nem tudom mibol olvastad hogy a koszones tudas. A koszonest hoztam
kapcsolatba az ertekkel, amiatt hogy az ember minimum eszleli a tobbiek
letet, es normalisnak is tartja...kepes a sajat problemain kivul ezt is
szamon tartani. Ezt mint alapot tartom erteknek, mert meg hosszu az ut a
toleranciaig...a belatasig az empatiaig. Ahhoz, hogy ugy viselkedjem
masokkal ahogy en is elvarnam.
Az ertek attol ertek, hogy az ember kepes valamit megosztani masokkal.
Kulonben nem. A tudast es a koszonest ugy hoztam ossze, hogy az
intelligencia, hidd el semmit se er, ha tudasodba nem teszed bele e
lelked is...ha meghalsz a fenenagy intelligenciad is megsemmisul, az
egyetlen amiert emlekezhetnek rad, az amiatt volt, ahogy kialltal, ahogy
helytalltal azert amit tudtal. De nem a tudasod miatt.
De ezt mar a korabbi bolcselok is megmondtak (ajanlott irodalom: PLaton
az allam) Persze vannak kivetelek: Newton, Eisten. Bar esetukben sem
lehet elvonatkoztatni az elobb irtaktol...tovabbi ajanlott irodalom:
Newton a vilag rendszererol
> "Egy durva vagy magaba zarkozott muvesz vagy tudos, egy dologra keptelen:
> adni.">
> Ez hogy jott ki?
Szamomra ertekmero, hogy egy ember mennyire kepes a sajat erdekein
tullatni. Sot, az egesz emberi elet csak a kozossegert tett munkaja
alapjan ertekelheto. Az adas sokmindet magaban foglal: van aki emociokat
ad pld. zene, van aki tudast, az orvosok egeszseget,....stb.
> Ha csak publikalja az eredmenyeit, a muveit az nem _adas_? Csak ha koszon is
> melle a szomszednak?
Tessek mondani mit fog o ennekem puplikalni? es minek? segit vele vagy
art? ha segit..na lam lam megis ad..ha art, akkor nem ad, hanem elvesz.
...biztos szuksegunk van arra amit publikal? Alapveto
kerdes pld hogy az-e az iro, aki annak mondja magat es halomra publikalja
magat vagy az akit olvasnak, mert remenyt ad vagy oromot...de kepes e
barmifele hatassal lenni ram egy zarkozott ember...
> Hogy van ez???? > >
> "A koszono zsebtolvaj rogton ket dolgot ad: egy jo pillanatot, mert koszon
> 2. tapasztalatot:)
> A 2-es pont nem elhanyagolando :)
> Nem tudom hany eves vagy, de alapveto tapasztalatoknak vagy hijjan."
>
> Maradjunk abban, tobbszor elmultam mar 6. Igaz, zsebtolvajjal meg nem
> talalkoztam, talan ezert vagyok "alapveto tapasztalatok hijjan".
En meg zarkozott muvesszel nem talakoztam, mert a muveszet alapveto eleme
az adas, valamifele exhibicionizmus, torekves egy olyan dolog
felmutatasara amit hordozunk es amit masokkal megosztani szeretnenk. Es
tudod mindez azert mert a sok keserves tapasztalatszerzest szeretnek
konnyebbe tenni, hogy megmutassa sokfelek vagyunk, de alapvetoen ugyanrra
vagyunk: szeretni es szeretve lenni.
Sok jo pillanatot
kivanok neked.
en is neked :)
> A szegedi villamoson konnyen lehet benne reszed.
azota eber vagyok :)
jo napot, jo kedvet
vmagdi
|
+ - | Re: reklamokrol, zenerol (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Kedves Vegh Laszlo!
Amit a reklamokrol irsz, azzal egyetertek. Annal kevesbe az
alabbiakkal.
> Kit milyen zene milyen allapotba hoz, embere valogatja. A zene
> mintazatokat kelt az agyban, ezek a mintazatok hasonlok lehetnek
> mas eszlelesek, elmenyek, erzesek mintazataihoz. Tehat a zenei elmeny
> az ember bensojenek milyensegetol, allapotatol fugg, ugyanaz a darab
> kulonbozo idopontokban mas-mas hatast valthat ki, meg ugyanabbol az
> emberbol is. Egyszer felizgatja, maskor akar hidegen is hagyhatja.
Eddig OK.
> A zene, az irodalom, a festmeny hatasat elemezve ezert aszerint
> kulonithetunk el magasabb-, illetve alacsonyabbrendunek nevezheto
> elmenyeket, mennyire tartalmas az adott mintazat.
Te monda'd, es el ne feledd: az *elmenyek* azok, amelyek magasabb vagy
alacsonyabb renduek! Nem a muvek, hanem a muvek altal kivaltott
elmenyek, amelyek barmely adott zenemu eseten szemelyenkent es
alkalmankent kulonboznek. Ez is OK, a tovabbiakban hivatkozni fogok
ra.
> A mintazatot
> akar matematikai modszerekkel is elemezhetjuk, mekkora
> mondjuk az informaciotartalma. Ha kifinomultabb a mintazat, akkor magasabb
> az informaciotartalma, ezert ertekesebb darabrol beszelhetunk. Nyilvan ez
> csak annak ertek, aki fel is tudja mindezt fogni.
Pontosan ezt mondom en is: nincs abszolut ertek, mindenki szamara mas
ertekes es ertektelen; sot, *ahogy te is mondod*, egy adott hallgato
szamara ugyanaz a zenemu olykor ertekes, mas alkalommal nem annyira
az.
> Ha a zene es a reklamok kapcsolatarol gondolkodunk, az alapveto
> kerdes az, milyen zene hozza az embert olyan allapotba, amikor
> fogekonyabba valik a reklamokra. Valoszinu, az egyszerubb mintazokkal
> dolgozo zene, amelyik csak a ritmussal, hangerovel kelti fel a
> hallgato figyelmet.
Itt mar kezd zavarossa valni a dolog. Par bekezdessel korabban azt
irtad, hogy a mintazat nem a kompozicio resze, hanem az ember agyaban
keletkezik, a hangzo elmeny hatasara. Vannak, akiknek az agyaba
Mozart muzsikaja rajzol bonyolult mintazatot, vannak, akikebe
Xenakise, masokeba meg a techno, a magyar nota vagy Lagzi Lajcsi.
Fogadok, hogy ha megvizsgalnad Pozsgai Csaba agyat, azt talalnad,
hogy a King Crimson muzsikaja sokkal bonyolultabb mintazatot rajzol
bele, mint Bartoke. ;))
> A durvabb mintazat mellett boven lehet hely az
> egyszeru informaciokat hordozo reklamok bevitelere.
> A komolyzene joval gazdagabb mintazatai mellett valoszinu joval
> gyengebb a hirdetesek bejuttatasanak hatasfoka.
Most mar eljutottunk oda, hogy a mintazat eredendoen a kompozicio
resze, a komolyzene mintazata pedig en bloc "gazdagabb" mint mas
mufajoke. Ezzel a sajat magad altal par sorral korabban irottaknak
mondasz ellent.
De komolyan, kedves Laszlo. Gondolkozz egy kicsit! Ha a mintazat
objektiv valami, a kompozicio resze, es bonyolultsaga az ertekmero,
akkor ennek egy sereg olyan kovetkezmenye lesz, amelyekkel --
gondolom -- te sem ertenel egyet. Peldaul ha mindez igaz, akkor meg
lehet mondani, hogy mondjuk Beethoven kilenc szimfoniaja kozul
*objektive* melyik a legjobb, melyik a masodik legjobb, es igy
tovabb. Aztan mi sem egyszerubb annal, mint hogy szamitogeppel
komponaltassunk eszmeletlenul bonyolult mintazatu
("informaciodusabb", mint fentebb utalsz ra) darabokat, es akkor az
lesz a "legjobb" zene a vilagon.
Aztan ott vannak azok a zenemuvek, amelyek viszonylag egyszeruek,
megis sokak szerint remekmuvek. Az egyszolamu gregorian vagy a magyar
nepdal aligha veheti fel a versenyt bonyolultsagban jo nehany
progresszivrock-darabbal, megsem mernem azt allitani, hogy ezek
kevesbe ertekesek. A Tavaszi szel vizet araszt kezdetu nepdal vagy a
Dies Irae gregorian sequentia biztosan nem hordoz annyi informaciot,
mint mondjuk a King Crimson Lizard cimu darabja. Akkor tehat az utobbi
jobb? Bartok Gyermekeknek c. zongoraciklusa sem tul bonyolult,
akarcsak a Roman nepi tancok, a Roman kolindak etc. Ezek netan
objektive kevesbe ertekes zenek, mint Xenakis Nomos Alphaja (az
utobbi 50 ev talan legbonyolultabb kompozicioja)?
Ilyen egyszeru lenne a dolog?
Szerintem ez az egesz spekulacio felrevezeto. A muveszet az en
ertelmezesemben arrol szol, hogy valaki (az alkoto) mondani akar
valamit a vilagrol, pontosabban arrol, hogy o hogyan latja a vilagot.
Attol fuggoen, hogy mihez van tehetsege, teszi ezt versben, zeneben,
kepeket fest vagy filmeket rendez. A muveszi elmeny vagy hatas pedig
akkor kovetkezik be, amikor valaki masnak (a befogadonak) a lelkeben
visszhangra talal a mondanivaloja, illetve az a mod, ahogyan a muvesz
kifejezi magat. Ugy is mindhatnam, hogy rokon lelkekre talal (a
muvesz nem *meggyozni* akar, hanem *talalni*, ezert abszolut
oszintenek kell lennie -- ahogy Lutoslawski mondta). Na mar most,
mivel mindannyian kulonbozunk, teljesen termeszetes, hogy minden
muvesznek mas a kozonsege (atfedesekkel, termeszetesen); "A" rokon
lelkeinek halmaza nem egyenlo "B" rokon lelkeinek halmazaval.
Mindennek pedig semmi koze sincs holmi mintazatok bonyolultsagahoz
vagy informaciogazdagsaghoz.
Tudom, hihetetlenul nagy a kisertes arra, hogy az ember ugy
gondolja: amit o szeret, az objektive jobb, mint amit masok
szeretnek, es akinek mas az izlese, az bunko, muveletlen, de
legalabbis nem ert hozza. Sokan meg is probaljak ezt a
meggyozodesuket megideologizalni, magyaran "megmagyarazni" vagy
"bebizonyitani", hogy a komolyzene (vagy a techno, vagy a progressziv
rock vagy akarmi) a "legjobb" a vilagon. Szamtalan ilyen irast
lehetett olvasni itt, a KULTURA-n is. Termeszetesen egyetlen
"bizonyitas" sem all meg a laban; hogy mast ne mondjak, az osszes
altalam ismert ilyen kiserlet eleve a petitio principii hibajaba
esik. Ez persze egyaltalan nem meglepo, ha az ember alaposan
belegondol a dologba -- amit a KULTURA minden olvasojanak melegen
ajanlok en is.
Udvozlettel, s remenykedve, hogy ezuttal semmi bantot nem irtam:
Varga Gyorgy
|
+ - | Meghivo (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Valentin-napi elozetes 1999.februar 11-n 18.00 orakor a Veszprem Varosi
Muvelodesi Kozpontban."Szerelem" verses-zenes osszeallitas.
Ea.:Fuchs Pal Laszlo
Km.:Molnar Brigitta, Berzeviczi Zoltan
A belepes ingyenes
|
|