Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX KULTURA 567
Copyright (C) HIX
1998-05-08
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 nyelvtanarok keresese (mind)  10 sor     (cikkei)
2 Re: Szoveg es zene (repost) (mind)  188 sor     (cikkei)
3 #565; metrum es korabbi jelensegek; (mind)  47 sor     (cikkei)

+ - nyelvtanarok keresese (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Keresek spanyol és olasz nyelvtanart kb: 10-15 fos csoportok tanitasara
Debrecenbol, vagy kornyekerol.

Valaszokat:  -ra kernem.

Hi: 

ZOLI
+ - Re: Szoveg es zene (repost) (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves  [Hungary],

Az az igazsag, hogy vegul is nem akartalak megbantani. Ezert elnezest 
kerek. Viszont nagyon felreertetted amit irtam -- nyilvan az en 
hibambol --, ezert most megprobalom roviden osszefoglalni a lenyeget.

En nem allitom azt, hogy a klasszikusok "jobbak", mint a Dream 
Theater. Egyaltalan, semmifele muveszi termekrol nem allitom, hogy 
jobb mint a masik. Ezt az egesz mericskelest ertelmetlennek tartom; 
ugyanis ahhoz, hogy Bachot osszehasonlithassuk a DT-vel, a DT-t meg 
Lagzi Lajcsival, leteznie kene valamilyen *objektiv* mercenek, 
amellyel a muveszi ertek merheto. Marpedig ilyen merce nincs! (Aki 
tud ilyet, az szoljon!)

Szoval Beethoven NEM JOBB *objektive* mint a DT, vagy mint a Prodigy. 
Kinek ez, kinek amaz.

A te irasaidban az bosszantott, hogy valahanyszor a DT-t dicsered, 
szukseget erzed annak, hogy lekicsinyeld a "klasszikusokat". Miert 
van erre szukseg? Onmagaban nem eleg jo a DT? Muszaj valamihez 
*viszonyitani*?

De meg ezt is megalltam volna szo nelkul, ha nem irsz megint 
csacskasagot (mint ahogy azt te is elismerted). Ez mar sok volt; 
azert szoltam kozbe, hogy ne higgye mar senki a KULTURA olvasoi 
kozul, hogy a "klasszikusoknak" tenyleg nincs szoveguk.

Raadasul az ilyen kijelentesek (meg hogy a klasszikusok tobbnyire 4/4-
ben vannak) sajnos arrol arulkodnak, hogy nem nagyon ismered a temat. 
Amivel -- megint csak oszinten mondom -- semmi bajom; de akkor ne 
vagdalkozz ilyesmivel, mert azzal te bantasz meg masokat.

Tehat a *tenybeli* tevedesekrol van szo, nem izlesekrol.

> > Hanem azzal, hogy rendre olyasmiket allitasz a "klasszikusokrol",
> > amiknek a valosaghoz semmi kozuk -- enyhen szolva. Legutobb
> > kinyilatkoztattad, hogy aszongya: a klasszikus muvek mind 3/4-
> > ben vagy 4/4-ben vannak. Most pedig megtudhattuk toled, hogy "a
> > klasszikusoknak altalaban nincs szoveguk".
> 
> Szerintem, ha folvagsz azzal, hogy hogy emlekszel a dolgokra, akkor 
> nezz utana jobban, mielott ilyen kioktato hangnemben irsz olyat, 
> amin most  ugyanugy rohoghet az, aki tenyleg emlekszik az akkori 
> vitara. Mert: 1. a 3/4-et elso dobasban nem emlitettem;

Nem vagok fol, plane mivel ugy latszik, te meg jobban emlekszel. De 
ha a 3/4-et kihagytad, akkor meg nagyobb suletlenseget mondtal. 

> 2. NEM azt irtam, hogy mind 4/4-ben
> vannak, hanem azt, hogy altalaban, es it _igencsak_ van kulonbseg,
> raadasul ennek a teny volta vitan felul all.
                 ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
No, ha vitan felul all, akkor bizonyitsd, legy szives! En ugyanis 
vitatom.

(Hint: a "metrum" fogalma a 17. szazad elso fele ota letezik, ugyhogy 
a korabban keletkezett muvekrol eleg nehez lesz bebizonyitani, hogy 
3/4-ben, 4/4-ben vagy akarmi masban vannak; erre a zenere 
vonatkoztatva az ilyesminek egyszeruen nincs ertelme. Na es a 20. 
szazadi "klasszikusokkal" mi a helyzet?)

> Remek, hogy hoztal
> ellenpeldat - nem mondtam, hogy nincs, csak te ertetted ugy, de 
> errol nem en tehetek - persze a sajat stilusodban, mint most is, 
> hogy cca. "hallgasd meg, gondolkodj el, oszt kussolj a sarokban". 
> Ez meg megbocsathato volna,

Ki beszelt kussolasrol? Azt mondom, hallgasd meg, gondolkodj el, 
aztan beszelj! Beszelj, ne kussolj! De elobb hallgasd meg.

> ha nem csinalnad hatvanyozottan azt, amit az elobb mulatsagod 
> targyaul megneveztel, hogy olyanba szol bele valaki, amirol nem 
> tud semmit. Mert rohoghetsz azon, ha egy temaban rendre a Dream 
> Theatert hozom fel peldanak, de akkor most megint felteszem a 
> kerdest, amire tavaly sem valaszoltal - gyanitom az okat, mondjuk 
> ugy, a kerdes valaszigenye szerintem a koltoi kerdessel egyenlo - 
> : ISMERED?

Igen. Annak idejen (nem tavaly elott volt?) elmentem a helyi FOTEX 
bo'tba, s vasarlasi szandekot szinlelve belehallgattam 2 DT-lemezbe. 
Nem volt ram kulonosebb hatassal -- leginkabb csak unatkoztam rajta -, 
de ez nem jelent semmit.

Egyebkent tavaly (elott?) sem szoltam le a DT-t.

> Amig nem, addig rohognek rajtad igazabol, de nem teszem, mert nem 
> erzem ilyenkor jol magam. Ez - mint sokminden mas - egyszeruen 
> csak intelligencia kerdese. Ld. a tovabbiakban alabb, szinten.

A fentiek ismereteben nem is volna mar min rohognod.

> 1. Utalom Sztravinszkijt, karoltve Bartokkal, de ezt csak adaleknak 
> szanom.

OK. Sokan utaljak oket. En pl. utalom Wagnert, Verdit, Richard 
Strausst, a Spice Girlst, sot Beethovent sem szeretem igazan... 

De persze itt megint kitersz a valasz elol: mi a velemenyed a 
Tavaszszentelo ritmikai es metrikai megoldasairol?

[snippety snip]

> stb. Bar tajekozottsag tekinteteben minden bizonnyal nem, de ritmus-
> es metrumtemaban ugy erzem, kompetens vagyok. En orulnek a 
> legjobban, ha erre erdemben racafolnal, mert az azt jelentene, 
> hogy ismet sokat tudok tanulni a temaban, amit mar megtettem az 
> utobbi 5-6 evben dobolasi edzes kereteben. De eddig toled ennek a 
> szikrajat sem lattam. Nem valaszoltam a 7/3-os mesedre, mert nem 
> akartam megkerdezni, hogy hogy allnal egy 180 bpm-en eljatszott 
> 11/12-del (ahol _vegyuk eszre_, hogy a nevezo szinten nem ketto 
> hatvanya, csak ugye kicsit bonyolultabb - pelda: "Learning to
> Live"), ha mar a 19/16 es a 9/8 sorkozepi valtogatasa nem eleg 
> (pelda: "Metropolis - Part I), akarcsak a 7/8 es a 4/4-be illo 
> szextolas metrum szinten sorokon beluli valtasa, ahol az sebesseg 
> marad, a bpm valtozik (ertelemszeruen osztodik 3/2-del). De ez 
> messze nem minden, ritmikailag nem csak a kifacsart metrum lehet 
> nehez, megkerdeznem peldaul, hogy hogyan jatszanal te 160 bpm-en, 
> 4/4-ben folyamatos kvintolakat 18 utemen keresztul (mondjuk egy D-
> dur skalan rohangalva), amikor az osszes tobbi hangszer 3/4-ben 
> jatszik a hatad mogott

Nem tudom. Igy latatlanban maradjunk abban, hogy valoszinuleg nem 
tudnam eljatszani. De mi koze a vita temajahoz annak, hogy en mit 
tudok eljatszani es mit nem? Te el tudod enekelni egy Josquin-mise 
barmelyik szolamat? Errol akarsz vitazni?

(Mellesleg egyetemista koromban en is doboltam, es eppen az ilyen 
bonyolult figurak voltak a kedvenceim. Azt meg tudod csinalni, hogy 
egyik kezeddel vagy labaddal egy allando ritmust utsz -- pl. 
egyenletes nyolcadokat --, mikozben valamelyik masik vegtagoddal 
folyamatosan, *tores nelkul* gyorsitasz es lassitasz? En nem mindig.)

A komplex metrum es ritmus nem szukseges, de nem is elegseges 
feltetele annak, hogy valamely zene jo legyen. Eszmeletlenul 
bonyolult ritmuskepletet vagy metrumot barki ki tud talalni, de attol 
meg nem biztos, hogy ertekes kompozicio szuletik.

> Most meg en javaslom, hogy ezeket gondold vegig, mielott - alighanem
> ismeretlenul, pedig lett volna ra egy eved - rohogsz azon, amit
> valoszinuleg jelen helyzetben nekem van tobb alapom megitelni. Es 
> aki

Mint mondtam, *nem ismeretlenul*, es nem errol szol a vita.

> ismeri a progressziv zenet, az szerintem sejti, hogy mirol 
> beszelek. Ez egy friss stilus, ami nemreg indult el az utjara 
> (talan mondanom sem kell, hogy gyarkorlatilag a DT alapitotta), 
> nyugodt lehetsz, ezt nem tanitjak egy zenemuveszetin se (nem erv, 
>hogy noperszehogy... 

Megint a szamba adsz olyasmit, amit nem hogy nem mondtam, de almomban 
sem gondoltam. A nepzene legkivalobb muveloi -- a vilag minden tajan -
szinten nem tanultak zenemuveszetin, muveszetuk megis paratlanul 
nagyszeru (szerintem).

> A DT tagjai
> elvegeztek, +gyakorloev).

Lagzi Lajcsi is elvegezte! Okleveles trombitamuvesz!!! Es akkor? Ez 
garancia arra, hogy JO ZENET csinal??????

(Kerlek vedd eszre, hogy a fentiek altalanos elvet fogalmaznak meg, 
tehat nem a DT-rol szolnak!)

> Afelol is biztos lehetsz, hogy akarmennyire nagy
> gurunak erzed magad a temaban, nincs ember, akinek ez ne alakitana 
> at (vagy forgatna fol) gyokeresen az eddigi elkepzeleseit a 
> zenerol.

Egy ember biztosan van. (Yours truly...;))

> Osszefoglalva csak annyit mondanek, keretik a masik ember 
> felfogasat is > figyelembe venni, es azt is, hogy 
> _esetleg_nem_tudsz_mindent_rola_...

Well, nem en tettem megalapozatlan kijelenteseket a DT-rol meg errol 
a friss stilusrol. En csak a te "klasszikusokrol" szolo 
szamarsagaidat raktam helyre.

Es mint mondtam, senki izleset nem nezem le. (Akar elhiszed, akar 
nem.) Ha a zenei izleseket rangsorolnam, akkor ellentmondasba 
keverednek azzal a meggyozodesemmel, hogy nincs objektive jo zene es 
rossz zene.

Remelem, minden felreertest sikerult tisztazni, ugyhogy maradok 
kivalo tisztelettel:

Varga Gyorgy
+ - #565; metrum es korabbi jelensegek; (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Erdekes, amirol most vita folyik a KULTURA-n.  Nem akarok beleavatkozni,
hisz sokat mulasztottam.

(Hint: a "metrum" fogalma a 17. szazad elso fele ota letezik, ugyhogy
a korabban keletkezett muvekrol eleg nehez lesz bebizonyitani, hogy
3/4-ben, 4/4-ben vagy akarmi masban vannak; erre a zenere
vonatkoztatva az ilyesminek egyszeruen nincs ertelme. 


Hulye kerdes, de megis felteszem tisztazas celjabol.  A "metrum" (meter) a
magyar "utem" szoval volna egyezheto?  Ha szamokkal nem is jeleztek a korai
zeneben az utemeket (mert utemvonalak se leteztek), a "metrum"-okat megis
ereztek a zeneben.   A verslabak (trochaikus, anapesztus, stb.) ismerete
talan nelkulozhetetlen a korai zenek interpretalasaban, mert a "metrum"
korabbi ertelmezesei itt rejlenek.  A 3/4 es 2/4 (es 4/4) mar ekkor
leteztek.  Ha a metrum fogalmat nem ismertek volna korabban, akkor szinte
lehetetlen lett volna elojonni izometrikus szerkezetekkel 3 evszazaddal
elobb (14. sz.)  Talan erdemes volna az alabbival foglalkozni:

mikent valtoztak a kovetkezo szavak ertelmezesei a szazadok folyaman?
metrum,  
szinfonia, 
harmonia

Riesz Feri levelere valaszolok most

Azt is tobb forrasbol is ismerjuk, hogy az olvasas
(konyve, leve'le') fennhangon tortent. Nemreg hallottam
valahol a radioban, hogy pl. Cicero hires szonoklatait is
valoszinuleg recitalta. (Vajjon a gorog dramakat is
recitalva adtak elo?)

Feri, erdekes dolgot hoztal fel!  A recitacioval egyutt jott nemcsak a
verslab szerinti olvasas hanem a modus-ok alkalmazasa (foleg a dramakban,
azt hiszem).  Az egyhazban hallhato recitacio ennek es a zsinagogakban
hallhato recitacioknak az utodja szerintem.  Van egy erdekes felvetelem egy
barcelonai collegium musicum altal interpretalt o-gorog dramanak, amit a
gorogorszagi asatasok flyaman lelt papirusztekercseken talaltak.  Altalaban
a modusok meg voltak jelolve (ugy mint a japan buraku drama
olvasokonyveben, es a o-heber enekeskonyvekben), es igy az eloadonal nem
volt kerdes, hogy recitalja a szoveget.  A Quran-t 12 modus alkalmazasaval
recitaljak (ez nem zene szamukra, mert azt musiqi-nek tartjak es musiqi-t
nem szabad muzulman vallasos gyarkorlat alatt eloadni).

Udvozlet,

Arjun

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS