Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX BUDAPEST 67
Copyright (C) HIX
1997-07-01
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Slumosodas, varosrehabilitacio (mind)  73 sor     (cikkei)
2 Villamos, BKV-menetrend (mind)  14 sor     (cikkei)

+ - Slumosodas, varosrehabilitacio (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Nehany dolgot irnek Budapest mai allapotarol, ugy, ahogy en latom:

Budapesten nemcsak a foutvonalakon vannak gyonyoru epuletek, erdemes
bemenni a belso keruletek mellekutcaiba is. A latvany meglehetosen
lehangolo, mindenutt a pusztulas nyomaival kell szembesulni. Budapesen
ma a jo izles, az igenyesseg ritka, mint a feher hollo. Jellemzo
varoskepi elem az otfele rikito szinben pompazo foldszinti uzletsor,
felette a vegtelenul lepusztult emeleti homlokzatokkal. Ma Budapesten
gyakorlatilag barki azt csinal a varoskeppel, amit akar.

Ezen persze nincs mit csodalkozni. Ma olyan varos, hogy Budapest,
tulajdonkeppen csak a terkepen letezik, helyen 23 kulonallo telepules
mukodik a sajat elkepzelesei szerint, valamifele rosszul ertelmezett
onkormanyzatisag jegyeben. Ez teljesen lehetetlenne teszi az egyseges
varostervezest, igazgatast. Szamos pelda van ra, hogy fontos beruhazasok
(peldaul foldalatti parkoloepitesek) evekig allnak ertelmetlen
vagyonjogi vitak miatt a fovaros es a keruletek kozott.

A lakasprivatizacio gyakorlata egy kesz csodtomeg. Az elmult fel
evszazadban Budapesten nem volt erdemi varosrehabilitacio, lenyegeben
azt eljuk fel, amit a Monarchia rank hagyott. A vegtelenul lepusztult
berlakasallomanyt (ami egyben felbecsulhetetlen erteku epiteszeti
orokseg is) az onkormanyzatok - utanuk az ozonviz alapon - eladtak
bagoert a lakoknak, akik jo nyereseg remenyeben (a jobb kornyekeken)
vagy a lakberemelestol valo felelmukben altalaban meg is vettek oket.
Arrol egyetlen szo sem esik, hogy ki fog gondoskodni ezen epuletek
muszaki/epiteszeti felujitasarol? A lakok erre nyilvanvaloan soha sem
lesznek kepesek. Se kepzettseguk, se penzuk, se kedvuk nincs hozza. A
lepusztult regi epuleteket tipikusan hatranyos helyzetu retegek lakjak,
akiknek napi anyagi gondjaik vannak, ugyan mibol tudnanak szazmillios
nagysagrendu felujitasokat finanszirozni? 

Szoval Budapest egy idozitett bomban ul, ami folyamatosan fog robbanni.
Egyre gyakoribb ujsaghir lesz a tragikus hazomlasokrol szolo tudositas.
A varosvezetes csak akkor fog eszmelni, amikorra a helyzet vegkepp
tarthatatlanna valik. Emlekezzetek vissza, hany tragikus vizcsotoresnek
kellett ahhoz tortennie, hogy erdemi felujitasi munkalatok kezdodjenek a
Koruton!

Ami ma Budapesten vegbemegy, az egyaltalan nem europai jelenseg. A belso
varosnegyedek lepusztulasa, a jobbmodu retegek kivonulasa az elovarosi
alvonegyedekbe tipikusan amerikai gyakorlat (ott is kuzdenek ellene).
Europara mindenutt az jellemzo, hogy a nagyvarosok belso keruletei
(nemcsak nehany utca) elegans lako- uzleti- kormanyzati funkciot
toltenek be. Ezzel szemben Budapesten a slumosodas ongerjeszto modon,
rakkent terjed a varos egyre nagyobb reszein, mar az elegansnak mondott
otodik keruletben is megfigyelheto.

Vannak elszigetelt peldak varosrehabilitacios kiserletekre. Szamomra a
legszimpatikusabb az, ami a kozepso Ferencvarosban tortenik. Rendkivul
korultekinto modon, az ertekes regi epuletek felujitasaval, a
foldszintes viskok lebontasaval, helyukon fantaziadusan kialakitott,
utcakepbe illo uj epuletek emelesevel rehabilitaljak a kornyeket.
Csakhogy a fejlesztes rendkivul lassu, hisz ez egy kerulet elszigetelt
kezdemenyezese, emiatt nem jut ra eleg penz, nem kap eleg
nyilvanossagot.

Ugy gondolom, Budapest belso keruleteinek gyorsulo leromlasa oriasi
kulturalis es anyagi ertekek elveszteset jelenti, egyenesen nemzeti
tragedia. Sajnos, a problema nem kap fontossaganak megfelelo figyelmet.
Egesz biztos, hogy csak kormanyszinten kezelheto jelensegrol van szo,
hiszen az atfogo varosrehabilitacio anyagi, jogi, szocialis, stb.
felteteleit csak a kormanyzati beavatkozas biztosithatna. Ha a problema
"megoldasat" a piacra bizzuk, akkor Budapest epiteszeti oroksege az elso
(egyebkent orvendetes) gazdasagi fellendulesnek aldozatul fog esni.
Hiszen a regi epuletek felujitasa lenyegesen tobbe kerul, mint
lebontasuk, es helyukon uj epitese, mar csak azert is, mert a telek,
amin allnak, onmagukban tobbet ernek, mint az epulet.

Kivancsian varom hozzaszolasaitokat, jo volna, ha a temaban epito
jellego vita bontakozna ki Budapestet szereto lokalpatriotak kozott.

Vincze Andras
+ - Villamos, BKV-menetrend (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

  Egy regi BKV-buszmenetrendet talaltam a HuDir-ben:
    http://www.hir.hu/bongesz/busz.htm

  A villamos-temahoz: Melyik az az UV villamos? A regi zotyogos?
Mostanaban lattam nehol (Ors kornyeken) egy uj tipust, az eleje kisse
gombolyded, es nem voltak atfestve sargara (ha jol emlexem, kekek
voltak...). Regebben a metroban is lehetett latni asszem GANZ gyartmanyu
kocsikat. Ezekrol tudtok valamit?
  Egyebkent ti nem talaljatok undoritonak az uj trolibuszok lefesteset?
Tudjatok, undorzold es narancs kombinacio... Uhhh...

    KL

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS