Okoz-e problemat a torteneti-szociologiai nezopont?
Kedves VITA-Tabor!
Tobben elnek vallastorteneti es vallasszociologiai megkozelitessel
a vitatkozas soran, es erveik vegkicsengese mintha az lenne, hogy
ezzel a kereszteny tanitas ervenye automatikusan korlatozodik, sot
esetleg meg is kerdojelezodik. (Tessek szolni, ha rosszul ertettem.)
Nos, ez a folfogas velemenyem szerint alapjaiban hibas es konkluzio-
jaban tarthatatlan. Attol, hogy a keresztenysegnek tortenete es szo-
ciologiaja van, egyaltalan nem korlatozodik ervenyessege. Eppen ugy,
mint ahogy attol, hogy emberkent biologiank van es fizikai, kemiai,
stb. folyamatok zajlanak le bennunk, meg egyaltalan nem csokken gon-
dolkodasunk autonomiaja es teljesitokepessege.
Epp ellenkezoleg: a biologiai, kemiai, fizikai folyamatok vizsgalata,
melyebb es melyebb megertese emberi szervezetunkon belul meg csodalat-
rameltobba teszi azt a tenyt, hogy - kepletesen szolva - ezekbol a fo-
lyamatokbol nyilik ki "gondolataink viraga". Hasonloan, minel tobbet
tudunk tehat a vallasok torteneterol es szociologiajarol, annal lenyu-
gozobben bontakozik elenk sajat vallasunk, a keresztenyseg uj vilagot
nyito ertekrendszere es tanitasa. Nincs itt semmifele ellentmondas es
konfliktus, ha kepesek vagyunk a kereszteny onfelismerest (revelaciot)
folyamatkent fogni fol.
Olvasom teologusok velemenyet, hogy az ateizmus, mint szellemtorteneti
aramlat milyen hozadekot jelentett ebben a revelacios folyamatban. Ui.
az ateista kerdesfolteves hozzasegitette a kereszteny gondolkodokat ah-
hoz, hogy bizonyos problemakat mas szemszogbol, elesebb bonckes alatt
vegyenek szemugyre. A modern kereszteny gondolkodas ezt az uj nezopon-
tot magaba tudta foglalni es ezaltal is gazdagitotta onmagat. Az ateiz-
mus tehat azzal, hogy frontalisan tamadta a vallasok spiritualis bazi-
sat, vegsosoron e bazisok sajat belso megujulasat hozta magaval.Ugy tu-
nik, ma mar az ateizmus, mint szellemtorteneti aramlat egyre inkabb ha-
nyatloban van es ennek megfeleloen nem is tud sok ujat mondani.
Udvozlettel: Sz. Zoli
|